Page 12 - polski4 cz2
P. 12
1. Opracujcie mapę myśli. Wybierzcie fragmenty wiersza i użyjcie ich
jako części odpowiedzi.
Tego chce chłopiec:
Tego chcą rodzice :
Na czym polega konflikt?
Co musi? Co każą?
Co przeżywa?
Jakie rozwiązanie wybiera bohater wiersza?
Ustalcie to na podstawie ostatniej zwrotki,
co bohater zrobił z mlekiem, co wybrał?
2. Opowiedz o zdarzeniu z wiersza jako chłopiec – bohater mówiący
w pierwszej osobie – lub jako tata – także w pierwszej osobie.
Zacznij tak:
Właśnie przyszli po mnie koledzy ...?...
Właśnie przygotowałem mleko dla synka ...?...
3. Co oznacza sformułowanie odmęt zieloności? Dlaczego podmiot
liryczny odwołuje się do koloru zielonego? Jakim innym kolorem
można opisać emocje podobne do opisywanych w wierszu?
4. Kogo symbolizują dzicy Siuxowie? Napisz wyjaśnienie tego
sformułowania – odwołaj się zarówno do określenia Siuxów użytego
przez podmiot liryczny, jak i znaczenia samej nazwy grupy
5. Dzieci często mają przekonanie, że żyją w świecie przymusów
i nakazów. Przerysujcie tabelę do zeszytów. Podajcie przykłady
charakterystyczne dla dwóch przedstawionych światów dziecka.
Świat przymusu, nakazu Świat wolności, swobody
W wierszu J. Tuwima: …?... W wierszu J. Tuwima: …?...
W naszym życiu: …?... W naszym życiu: …?...
6. Czasem jest to trudne, ale można zgodzić się z rodzicami, którzy coś
nakazują. Robią to dla dobra dzieci. Przepisz podane wypowiedzi,
uzupełniając puste miejsca przykładami, które mogłyby to pokazać.
Nie chcę ...?..., ale muszę, ponieważ ...?...
Przeczytajcie uzupełnione zdania. Z którymi się zgadzacie? Uzasad-
nijcie swój wybór.
10
1115_polski_Czesc_2.indd 10 15.11.2019 12:30:50