Page 13 - polski4 cz2
P. 13
7. Przedstaw inną sytuację podobną do tej z wiersza Juliana Tuwima.
Wykorzystaj motyw z utworu. Napisz swój tekst w zeszycie.
Każą ...?...,
Dziecko ...?...
W gardle ...?...:
Nie chcę ...?...! Nie chcę ...?...!
Przeczytajcie swoje propozycje i o nich porozmawiajcie. Czy pojawiły
się jakieś podobne rozwiązania?
8. Przeczytaj na głos wiersz. Jakie sprawia wrażenie?
Jaki jest jego rytm?
9. Opisz w zeszycie budowę wiersza Juliana Tuwima:
• liczba zwrotek: ...?...,
• liczba wersów w zwrotce: ...?...,
• liczba sylab w wersie: ...?...,
• rymy (czy występują, czy się powtarzają): ...?...
10. Powiedz, które elementy budowy wiersza stale się powtarzają.
Jak wpływają na rytm? Jak czyta się wiersz?
Dawniej w stołówkach szkolnych dzieci z klas młodszych także piły mleko – ciepłe i pyszne. Zapytaj swoich rodziców,
czy pili mleko w szkole. Jeśli tak, poproś ich, by ci o tym opowiedzieli. Porównaj zdjęcia. Napisz w zeszycie, jak zmienił
się w szkołach zwyczaj picia mleka, jak zmienili się uczniowie – w wyglądzie, zachowaniu. Czy dzieci chętniej piją
teraz mleko? Odpowiedź krótko uzasadnij argumentami odwołującymi się do ilustracji, informacji uzyskanych od
rodziców i własnych doświadczeń.
Dzieci pijące mleko w szkole, lata 70. Dzieci pijące mleko w szkole, współcześnie
11
1115_polski_Czesc_2.indd 11 15.11.2019 12:30:50