Page 41 - polski 5 cz2
P. 41
Przede wszystkim radości. Tu, w Laskach, żyje się inaczej i, ku mo- Ciekawe!
jemu zaskoczeniu, widzi się też inaczej. Mam wrażenie, że potraficie Louis Braille [czyt. lui braj], twór-
widzieć oczami... duszy, że dostrzegacie więcej niż ja i wasi widzący ca alfabetu dla niewidomych,
koledzy. Teraz wiem, że można mieć oczy i nie widzieć, i można być był francuskim nauczycielem,
niewidomym i widzieć dużo więcej. który stracił wzrok w wieku 3 lat
opr. Joanna Owidzka i M.S. „DeDe Reporter” nr 3/97 na skutek zakażenia po wypad-
ku podczas zabawy w warsz-
tacie ojca. Alfabetu nauczył się
1. Opowiedz o swoich odczuciach po przeczytaniu tekstu. Co cię najprawdopodobniej dzięki do-
zdziwiło w wywiadzie? Co najbardziej zaciekawiło? Powiedz kilka tykaniu gwoździ, które zostały
słów na ten temat. wbite w deskę tak, by tworzyły
kształty liter.
2. Znajdź w tekście zdania przytaczające fakty i wyrażające opinie.
3. Zapiszcie określenia, skojarzenia i myśli dotyczące szkoły
w Laskach. Potrzebne informacje znajdźcie w tekście wywiadu.
Szkoła w Laskach
nauka szkoła (jaka?) rozrywki
4. Jak sądzicie, czy niewidomi mogą zastąpić wzrok innym
„widzeniem”? Podyskutujcie o tym i opracujcie w zeszytach mapy
myśli na ten temat według poniższego wzoru.
Wzrok może zostać zastąpiony przez...
Przykłady W jaki sposób?
innych zmysłów
5. Powiedz, jak ludzie widzący mogą postrzegać życie osób
niewidomych. Na jakie pozorne trudności zwrócił uwagę DeDe?
A co na ten temat mówią dzieci? Z tekstu wywiadu przytocz
odpowiednie fragmenty jako cytaty.
39