Page 45 - polski 5 cz2
P. 45
3. Zapoznajcie się z ogólnymi zasadami dotyczącymi tworzenia listu – mogą odnosić się one zarówno
do listu tradycyjnego, jak i elektronicznego.
miejscowość, data
Powitanie
(np. Drogie Koleżanki, Drodzy Koledzy; Cześć)
Wstęp
• Przedstawiacie się (np. Jesteśmy uczniami...).
• Wyjaśniacie powód napisania listu (np. Czytaliśmy o Waszej szkole. Bardzo nas zainteresowało...;
Chcemy Was bliżej poznać...).
Rozwinięcie
• Przechodzicie do tematu głównego (np. piszecie więcej o waszej szkole, klasie, koleżankach,
kolegach, waszych zainteresowaniach, ciekawych zdarzeniach).
• Proponujecie nawiązanie znajomości.
Zakończenie
• Pytacie o coś, co mogłoby zainteresować dzieci ze szkoły w Laskach.
• Prosicie o odpowiedź.
• Przesyłacie pozdrowienia.
Podpis
PS (postscriptum, łac. – po napisaniu)
• Dodajecie jakąś informację, uzupełnienie treści listu.
Uwaga!
Pamiętajcie – niezależnie od rodzaju listu zaimki wskazujące na odbiorcę piszemy wielką literą,
jeżeli chcemy okazać adresatowi szacunek, np.: Was, Wy, Wasz, Ty, Ciebie, Twój.
4. Zredaguj z koleżanką lub kolegą z ławki list do uczniów szkoły w Laskach, następnie całą klasą napiszcie
ostateczną wersję tekstu i wyślijcie go w formie elektronicznej lub tradycyjnej.
43