Page 45 - polski 5 cz2
P. 45

3.   Zapoznajcie się z ogólnymi zasadami dotyczącymi tworzenia listu – mogą odnosić się one zarówno
               do listu tradycyjnego, jak i elektronicznego.




                                                                                                miejscowość, data



                                                          Powitanie

                (np. Drogie Koleżanki, Drodzy Koledzy; Cześć)



                                                            Wstęp

                •  Przedstawiacie się (np. Jesteśmy uczniami...).
                •  Wyjaśniacie powód napisania listu (np. Czytaliśmy o Waszej szkole. Bardzo nas zainteresowało...;
                   Chcemy Was bliżej poznać...).




                                                         Rozwinięcie
                •  Przechodzicie do tematu głównego (np. piszecie więcej o waszej szkole, klasie, koleżankach,
                   kolegach, waszych zainteresowaniach, ciekawych zdarzeniach).
                •  Proponujecie nawiązanie znajomości.



                                                         Zakończenie

                •  Pytacie o coś, co mogłoby zainteresować dzieci ze szkoły w Laskach.
                •  Prosicie o odpowiedź.
                •  Przesyłacie pozdrowienia.

                                                                                                        Podpis



                                            PS (postscriptum, łac. – po napisaniu)

                •  Dodajecie jakąś informację, uzupełnienie treści listu.






                                                           Uwaga!


                Pamiętajcie – niezależnie od rodzaju listu zaimki wskazujące na odbiorcę piszemy wielką literą,
                jeżeli chcemy okazać adresatowi szacunek, np.: Was, Wy, Wasz, Ty, Ciebie, Twój.




          4.   Zredaguj z koleżanką lub kolegą z ławki list do uczniów szkoły w Laskach, następnie całą klasą napiszcie
               ostateczną wersję tekstu i wyślijcie go w formie elektronicznej lub tradycyjnej.

                                                                                  43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50