Page 10 - polski 6 cz1
P. 10
1.1 Dziecko w świecie informacji
(źródła informacji, tekst informacyjny, fakt, opinia)
Podejmij temat z Porozmawiajcie o tym, gdzie szukacie wiadomości na interesujący
was temat. Zapiszcie na tablicy przykłady znanych wam źródeł
informacji.
z Wskaż źródła, z których korzystasz najczęściej. Uzasadnij swój wybór.
z Przeczytaj tekst na temat rodzajów źródeł informacji. Zwróć uwagę
zwłaszcza na te, których nie wymieniliście na początku lekcji.
Ciekawe! Jak nie zgubić się w gąszczu informacji
Obecnie wiele źródeł informa- Od najmłodszych lat zdobywamy wiedzę o otaczającym nas świecie,
cji w formie pisanej bądź dru- czyli pozyskujemy informacje z różnych dziedzin i z różnych źró
kowanej jest digitalizowanych, deł. Obserwujemy rzeczywistość, w której żyjemy, zadajemy innym
czyli przetwarzanych na formę ludziom pytania, czytamy książki, przeglądamy strony internetowe.
cyfrową i zapisywanych w pa-
mięci komputera lub na odpo- Biorąc pod uwagę sposób utrwalania danych, źródła informacji
wiednich nośnikach np. płytach dzielimy na dokumentalne i niedokumentalne. Źródła dokumen
DVD (czyt. diwidi) albo publiko- talne zawierają informacje utrwalone w postaci dokumentu, czyli
wanych w Internecie. zapisane lub w formie obrazu czy dźwięku. Należą więc do nich np.
książki, gazety, fi lmy, zasoby internetu. Źródła niedokumentalne nie
są utrwalone w postaci materialnej (Uwaga! Jeśli je utrwalimy na
jakimś nośniku, staną się dokumentalne.) – informacji dostarczają
nam bezpośrednie rozmowy z ludźmi, spektakle teatralne, koncerty
muzyczne, lekcje, odczyty, obserwacje, wykonywane doświadczenia.
Inny podział źródeł informacji uwzględnia sposób docierania
do nich. Źródła bezpośrednie to wszelkiego typu, dostępne dla nas
w danej chwili, wydawnictwa, zwłaszcza słowniki, encyklopedie,
1
1 dokumenty audiowizualne – leksykony, a także np. prasa, dokumenty audiowizualne , zawar
dokumenty, które wymagają tość stron internetowych. Aby szybciej znaleźć wiadomości, jakie
użycia sprzętu do odtworzenia są nam w danym momencie potrzebne, najlepiej skorzystać z po
i odbioru dźwięku lub obrazu, średnich źródeł informacji, czyli takich, które skierują nas do źródeł
np. fi lmy, nagrania piosenek wiedzy na określony temat. Należy tu wymienić m.in. katalogi (np.
biblioteczne – zawierające ułożone w uporządkowany sposób opisy
książek i innych dokumentów znajdujących się w bibliotece) czy też
różnego rodzaju bibliografi e, czyli sporządzone według przyjętych
kryteriów spisy dokumentów, druków lub utworów.
8
0717_881216_polski_kl6_cz_1_DRUK.indd 8 17.07.2019 20:08:49