Page 12 - polski 6 cz1
P. 12
Tekst informacyjny – tekst, 3. Ustalcie, czy tekst Jak nie zgubić się w gąszczu informacji
którego głównym celem jest ma cechy tekstu informacyjnego. W tym celu odpowiedzcie
przedstawienie odbiorcy na pytania:
wiadomości na konkretny a) O czym jest tekst?
temat. Jest zwięzły, przedstawia b) W jakim celu powstał?
dane oparte na faktach, c) Jakiego języka użył autor, aby odbiorca skupił się na treści
zgodne z prawdą, zwykle nie tekstu i uzyskał potrzebne informacje?
zawiera opinii autora. Mogą się 4. Podaj przykłady tekstów informacyjnych, z których zwykle korzysta
w nim znaleźć defi nicje, dane uczeń.
liczbowe, statystyki. W tekście
informacyjnym przeważają 5. Przeczytaj poniższe wypowiedzi i wskaż, która z nich informuje
o fakcie, a która – zawiera opinię. Zwróć uwagę, w jaki sposób
zdania oznajmujące, autor użyte słownictwo zmieniło sens zdania.
rezygnuje ze słownictwa
nacechowanego emocjonalnie Kasia została Zwycięstwo Kasi
oraz środków stylistycznych laureatką konkursu w konkursie
typowych dla tekstu literackiego przedmiotowego przedmiotowym
z matematyki.
z matematyki to
(np. przenośni, porównań właściwa nagroda za
oddziałujących na wyobraźnię jej ciężką, całoroczną
pracę.
i emocje odbiorcy).
Fakt – wydarzenie, sytuacja,
zjawisko, które miało miejsce
w rzeczywistości; powinien
być przedstawiony w sposób
obiektywny (bezstronny).
Opinia – czyjś sąd, przekonanie,
ocena; jest subiektywna
(jednostronna, wyrażająca
punkt widzenia autora).
6. Przekształć podane zdania tak, aby zawierały informacje o faktach.
Ten cudowny fi lm obejrzało w kinach aż 27 milionów ludzi.
Uważam, że internet to jedno z najbardziej dostępnych źródeł informacji.
Nie sprzątałeś swojego pokoju od tygodnia – teraz wygląda okropnie!
Omów, jakich zmian należało dokonać, aby wypowiedzi stały się
obiektywne.
10
0717_881216_polski_kl6_cz_1_DRUK.indd 10 17.07.2019 20:08:50