Page 11 - polski 6 cz1
P. 11
Zwykle wybieramy takie źródła, które są dla nas najbardziej przy
datne w danej sytuacji, a także najbardziej zrozumiałe. W niektórych
okolicznościach wystarczą nam informacje ogólne, w innych nie
zbędne będą szczegóły. Kiedy jednak już znajdziemy te najpotrzeb
niejsze informacje, należy podjąć jeszcze jeden wysiłek – ocenić, czy
są wiarygodne. Trzeba o tym pamiętać zwłaszcza w przypadku in
formacji pochodzących ze źródeł internetowych, do których dostęp
jest dziś najłatwiejszy.
Aby ocenić rzetelność źródła, należy sprawdzić, kim jest autor
publikacji – czy jest specjalistą w danej dziedzinie, w jaki sposób
pozyskał informacje, czy podaje źródła, z których czerpał wiedzę.
Większym zaufaniem możemy obdarzyć teksty, które są opubliko
wane przez wydawnictwa o dużym prestiżu lub zamieszczone na 2 prestiż – poważanie i szacu-
2
stronach internetowych poważnych instytucji, np. naukowych, uni nek, jakim ktoś lub coś cieszy
wersyteckich, rządowych. Mniej wiarygodna jest np. Wikipedia, po się w swoim otoczeniu
nieważ publikowane w niej hasła mają możliwość tworzyć wszyscy.
Warto również zwrócić uwagę na to, czy autor starał się przedstawić
temat w sposób obiektywny (bezstronny), czy przytacza różne punk
ty widzenia, a także w jakim celu powstał tekst – czy jego zadaniem
jest przekaz informacji, czy też może zareklamowanie jakiegoś pro
duktu. Istotny może być także czas powstania tekstu – zwłaszcza jeśli
szukamy aktualnych informacji na dany temat.
Jeśli jednak nie potrafi sz samodzielnie ocenić wiarygodności źró
dła, zawsze możesz zwrócić się o pomoc do bibliotekarza, nauczy
ciela lub innej osoby, będącej autorytetem w danej dziedzinie.
1. Sprawdźcie, do jakich rodzajów źródeł informacji należą te,
które podaliście na początku lekcji: dokumentalnych czy
niedokumentalnych, bezpośrednich czy pośrednich. Czy udało się
wam podać przykłady każdego z nich?
2. Porozmawiajcie o tym, z jakich stron internetowych najczęściej
korzystacie, aby poszerzyć swoją wiedzę, lepiej przygotować się
do sprawdzianu lub stworzyć ciekawą prezentację na zadany temat.
a) Sporządźcie spis najpopularniejszych stron tego typu. Każdą
z nich spróbujcie krótko scharakteryzować, napiszcie, czy
jest to np. encyklopedia, słownik, strona z ciekawostkami
przyrodniczymi, strona z quizami matematycznymi, itd. Znajdź w internecie informacje
b) Spróbujcie w grupach ocenić wiarygodność każdej z nich, o tym, jakie są zasady redago-
kierując się wskazówkami z przeczytanego tekstu. wania Wikipedii. Przedstaw kla-
c) A może macie jakieś pomysły na wartościowe strony sie swoje ustalenia i wnioski na
internetowe, których forma i treść pomogłyby wam w nauce.
Jakie to mogłyby być strony? temat wiarygodności tego źró-
d) Zapiszcie w zeszytach wnioski z waszej dyskusji. dła informacji.
9
0717_881216_polski_kl6_cz_1_DRUK.indd 9 17.07.2019 20:08:49