Page 105 - polski 6 cz2
P. 105
3. Poniżej znajdują się cytaty z fragmentu książki. Wskaż orzeczenia
w zdaniach. Określ, czy zdanie jest pojedyncze czy złożone.
a) Jess zrozumiał, że nigdy nie będzie najszybszym biegaczem
wśród uczniów czwartej i piątej klasy.
b) Wierzył jej, ponieważ w cienistym świetle twierdzy wszystko
wydawało się możliwe.
c) Leslie przyniosła puszkę po kawie, pełną herbatników
i suszonych owoców, i drugą, mniejszą, wypełnioną sznurkami
i gwoździami.
4. Przypomnij sobie wiadomości z klasy piątej i określ w powyższych
zdaniach złożonych zależności między zdaniami składowymi. Oscar to nagroda przyznawana
Narysuj w zeszycie wykresy tych zdań.
co roku w 24 kategoriach przez
5. Zdania pojedyncze połącz w zdania złożone tak, by uniknąć Amerykańską Akademię Sztu-
powtórzeń. W tworzeniu zdań pomogą ci pytania. ki i Wiedzy Filmowej. Laureaci
otrzymują statuetkę podczas
a) Twórca filmu Most do Terabithii nakręcił olśniewający obraz.
Film Most do Terabithii porusza serca wszystkich widzów. uroczystej gali. Znajdź w do-
(jaki obraz?) stępnych ci źródłach informa-
b) Po premierze filmu reżyser miał krótkie wystąpienie. cję, kiedy i który polski reżyser
W wystąpieniu opowiedział o pomysłach na kolejne dzieła otrzymał Oscara za całokształt
filmowe. (jakie wystąpienie?)
twórczości.
Utworzone zdania złożone zapisz w zeszycie i narysuj ich wykresy.
6. Wyodrębnij zdania składowe w poniższych zdaniach złożonych.
Na jakie pytania odpowiadają zdania podrzędne?
a) W swoim wystąpieniu powiedział, że Oscar jest owocem jego
wieloletniej pracy.
b) Aktor przeprosił, że nie mógł osobiście odebrać nagrody.
Zdanie podrzędne uzupełnia treść zdania nadrzędnego. Kiedy odpowiada na
pytania przydawki (jaki?, który?, czyj?, ile?, czego?, z czego?), nazywamy je zdaniem
podrzędnym przydawkowym, a całe zdanie – podrzędnie złożonym przydawkowym,
np. Zobaczył nową uczennicę (jaką uczennicę?), która mieszkała w sąsiedztwie.
N
jaką?
P
Jeśli zdanie podrzędne jest uzupełnieniem orzeczenia i odpowiada na pytania
dopełnienia (kogo?, czego?, komu?, czemu?, kogo?, co?, z kim?, z czym, o kim?,
o czym?), jest to zdanie podrzędnie złożone dopełnieniowe, np. Jess po jakimś
czasie przekonał się (o czym się przekonał?), że przyjaźń z Leslie odmieniła jego życie. Sprawdź w słowniku ortogra-
ficznym zasady interpunkcyjne
N
dotyczące zdań złożonych pod-
o czym? P rzędnie. Napisz na ten temat
notatkę w zeszycie.
103
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 103 17.07.2019 20:22:07