Page 102 - polski 6 cz2
P. 102

Dziesiąta muza


                          Pierwsze fi lmy, zaprezentowane w 1895 r. przez braci Lumière [czyt. limier], wzbudziły
                          zachwyt, mimo że były bardzo krótkie, nieme, czarno-białe, a uwiecznieni na nich
                          ludzie poruszali się dość nienaturalnie, ze względu na niewielką liczbę klatek
                          przewijających się w czasie sekundy przed oczami widzów. Czy ktoś przypuszczał,
                          że kino stanie się tak popularną rozrywką, a niektóre fi lmy osiągną rangę dzieł
                          sztuki? Prześledźcie kilka ciekawostek dotyczących kina. Spróbujcie odpowiedzieć
                          na pytanie, dlaczego sztuka fi lmowa zyskała nazwę dziesiątej muzy. A może stworzycie
                          wspólnie katalog innych postaci, które na trwałe wpisały się w historię kina?





                                       Właściciel paryskiej kawiarni Grand Café
                                       zgodził się na zorganizowanie w jego lokalu
                                       pierwszego pokazu kinowego, ale nie wierzył,
                                       że wzbudzi on jakiekolwiek zainteresowanie.
                                       Grudniowy seans, podczas którego bracia
                                       August [czyt. ogist] i Louis [czyt. lui] Lumière
                                       wyświetlili fi lmy dokumentalne (Wyjście
                                       robotników z fabryki Lumière w Lyonie,
                                       Śniadanie, Polewacz polany), każdy trwający
                                       niecałą minutę, przyniósł marny dochód.
                                       Jednak następnego dnia przed kawiarnią
                                       ustawiła się bardzo długa kolejka chętnych
                                       do obejrzenia niezwykłego pokazu.
                                       Przez ok. 30 lat od pierwszej projekcji kręcono
                                       fi lmy nieme i czarno-białe, a obrazy na
                                       ekranie wzbogacano muzyką odgrywaną
                                       na żywo w kinie. W Stanach Zjednoczonych
                                       powstał rodzaj komedii fi lmowej opartej na
        Jeden z serii kubańskich
        znaczków pocztowych            zaskakujących chwytach i żartach sytuacyjnych
        wydanych w 1995 r.             (gagach). Jednym z najbardziej znanych
        na stulecie kina,              twórców tego gatunku był Charles Chaplin
        prezentujących wizerunki       [czyt. czarls czeplin], który stworzył słynną   Charles Chaplin  na chilijskim
        wybranych twórców kina         na cały świat postać biednego włóczęgi     znaczku pocztowym
        światowego.                    o złotym sercu.






        Po epoce kina niemego, pod koniec lat 30. XX w., przyszedł czas
        na pierwszy fi lm ze ścieżką dźwiękową. Sztuka fi lmowa zyskała
        nowy środek wyrazu, który wykorzystano również w fi lmach
        animowanych. W 1928 r. Walt Disney [czyt. łolt diznej] stworzył
        postać Myszki Miki i udzielił jej swego głosu w pierwszym
        animowanym fi lmie dźwiękowym Parowiec Willie
        [czyt. łyli], za co otrzymał trzy lata później Oscara. W kolejnym
        dziesięcioleciu dzięki zastosowaniu metody technikoloru
        zaczęły powstawać fi lmy nasycone naturalnymi barwami –
        rozpoczęła się era kina dźwiękowego w pełnym kolorze.      Znaczek wydrukowany w Mongolii ok. 1987 r.

                                        100



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   100                                                                17.07.2019   20:22:05
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107