Page 182 - polski 7 cz 2
P. 182
W ciemności, która była jak ściany tunelu.
Stawał i nasłuchiwał. Ale wtedy oni
Zatrzymywali się również, nikło echo.
Kiedy zaczynał iść, odzywał się ich dwutakt,
Raz, zdawało mu się, bliżej, to znów dalej.
Pod jego wiarą urosło zwątpienie
I oplatało go jak chłodny powój.
Nie umiejący płakać, płakał nad utratą
Ludzkich nadziei na z martwych powstanie,
Bo teraz był jak każdy śmiertelny,
Jego lira milczała i śnił bez obrony.
Wiedział, że musi wierzyć i nie umiał wierzyć.
I długo miała trwać niepewna jawa
Własnych kroków liczonych w odrętwieniu.
Dniało. Ukazały się załomy skał
Pod świetlistym okiem wyjścia z podziemi.
I stało się jak przeczuł. Kiedy odwrócił głowę,
Za nim na ścieżce nie było nikogo.
Ciekawe! Słońce. I niebo, a na nim obłoki.
Teraz dopiero krzyczało w nim: Eurydyko!
Na podstawie mitu o Eurydyce i Orfe-
uszu powstała opera w trzech aktach, Jak będę żyć bez ciebie, pocieszycielko!
skomponowana przez Christopha Wili- Ale pachniały zioła, trwał nisko brzęk pszczół.
balda. Premiera odbyła się w Wiedniu I zasnął, z policzkiem na rozgrzanej ziemi.
w 1762 r.
1. Jakie motywy pojawiły się w wierszu Czesława Miłosza? Czy odnajdziemy
je w innych utworach, jakich? Które z tych motywów należą do wędrownych?
2. Odnosząc się do mitu o Orfeuszu i Eurydyce, ustal:
W jakiej sytuacji znajduje się obecnie śpiewak?
Jaką podjął decyzję i co go do niej skłoniło?
Z czym wiąże się jego postanowienie?
Aktorzy wcielający się w role 3. Znajdź w utworze fragmenty mówiące o tym, jak na życie i samoocenę
Orfeusza i Eurydyki (ok. 1900 r.) Orfeusza wpływała miłość Eurydyki oraz jej utrata.
180