Page 182 - polski 7 cz 2
P. 182

W ciemności, która była jak ściany tunelu.
                                            Stawał i nasłuchiwał. Ale wtedy oni
                                            Zatrzymywali się również, nikło echo.
                                            Kiedy zaczynał iść, odzywał się ich dwutakt,
                                            Raz, zdawało mu się, bliżej, to znów dalej.
                                            Pod jego wiarą urosło zwątpienie
                                            I oplatało go jak chłodny powój.
                                            Nie umiejący płakać, płakał nad utratą
                                            Ludzkich nadziei na z martwych powstanie,
                                            Bo teraz był jak każdy śmiertelny,
                                            Jego lira milczała i śnił bez obrony.
                                            Wiedział, że musi wierzyć i nie umiał wierzyć.
                                            I długo miała trwać niepewna jawa
                                            Własnych kroków liczonych w odrętwieniu.


                                            Dniało. Ukazały się załomy skał
                                            Pod świetlistym okiem wyjścia z podziemi.
                                            I stało się jak przeczuł. Kiedy odwrócił głowę,
                                            Za nim na ścieżce nie było nikogo.


        Ciekawe!                            Słońce. I niebo, a na nim obłoki.
                                            Teraz dopiero krzyczało w nim: Eurydyko!
        Na podstawie mitu o Eurydyce i Orfe-
        uszu powstała opera w trzech aktach,   Jak będę żyć bez ciebie, pocieszycielko!
        skomponowana przez Christopha Wili-  Ale pachniały zioła, trwał nisko brzęk pszczół.
        balda. Premiera odbyła się w Wiedniu   I zasnął, z policzkiem na rozgrzanej ziemi.
        w 1762 r.


                                            1.   Jakie motywy pojawiły się w wierszu Czesława Miłosza? Czy odnajdziemy
                                                 je w innych utworach, jakich? Które z tych motywów należą do wędrownych?

                                            2.   Odnosząc się do mitu o Orfeuszu i Eurydyce, ustal:



                                                             W jakiej sytuacji znajduje się obecnie śpiewak?





                                                              Jaką podjął decyzję i co go do niej skłoniło?




                                                                Z czym wiąże się jego postanowienie?



        Aktorzy wcielający się w role       3.   Znajdź w utworze fragmenty mówiące o tym, jak na życie i samoocenę
        Orfeusza i Eurydyki (ok. 1900 r.)        Orfeusza wpływała miłość Eurydyki oraz jej utrata.

                                      180
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187