Page 177 - polski 7 cz 2
P. 177
I zagiąwszy połę Kmicicowego żupana począł nią ocierać szablę. 10 żupan – staropolski ubiór męski, przy-
10
Zawrzasła szlachta jednym głosem, w tych zaś krzykach brzmiało coraz pominający długą sukienkę z rękawa-
wyraźniej: mi, ze stojącym kołnierzykiem, z przo-
– Dobić zdrajcę... dobić!... rozsiekać! du zapinany na guzy, haftki lub liczne
drobne guziki
I kilku Butrymów biegło z dobytymi szablami. Nagle stało się coś dziwne-
go; oto, rzekłbyś: mały pan Wołodyjowski urósł w oczach – szabla najbliższe-
go Butryma wyleciała mu z ręki śladem Kmicicowej, jakby ją wicher porwał
– pan Wołodyjowski zaś krzyknął z iskrzącymi się oczyma:
11
– Wara !... wara!... Teraz on mój, nie wasz!... Precz!... 11 wara – precz, nie wolno, trzymaj się
Umilkli wszyscy, bojąc się gniewu męża, on zaś rzekł: z daleka
12
– Nie potrzeba mi tu jatek !... Waszmościowie szlachtą będąc, powinni- 12 jatka – dawniej: stragan, sklep z mię-
ście rozumieć kawalerski obyczaj, aby rannego nie dobijać. Nieprzyjacielowi sem, tu: rozsiekanie szablami rannego
nawet tego się nie czyni, a cóż dopiero przeciwnikowi w pojedynku zwyciężo- Kmicica
nemu. [...] A kto tu umie rany opatrywać?
– Krzych Domaszewicz. On z dawna wszystkich na Laudzie opatruje.
– Niechże go zaraz opatrzy, potem na łoże go przenieść.
1. Pojedynki – podobne do tego, o którym opowiada fragment powieści
– służyły w przeszłości do rozstrzygania różnych sporów i problemów. Potop razem z innymi dwoma powie-
Korzystając ze schematu, omów starcie Wołodyjowskiego z Kmicicem. ściami Sienkiewicza: Ogniem i mie-
czem oraz Pan Wołodyjowski tworzy
Kmicic Wołodyjowski tzw. Trylogię. Poszukaj innych dzieł pi-
sarzy, także współczesnych, które okre-
Przyczyny śla się mianem trylogii.
pojedynku
Cel pojedynku
Ciekawe!
W rolę Kmicica w filmie Jerzego Hoffma-
na wcielił się Daniel Olbrychski. W swo-
Zachowanie jej karierze niejednokrotnie występował
wobec przeciwnika
w filmach będących adaptacjami dzieł
Sienkiewicza. Inne jego role to m.in.:
Tuhaj-bej w filmie Ogniem i mieczem
Przebieg oraz Azja Tuhajbejowicz w Panu Woło-
pojedynku
dyjowskim.
Zakończenie
pojedynku
2. Wyjaśnij, dlaczego Wołodyjowski nie pozwala dobić Kmicica.
3. Jakie znaczenie można przypisać honorowi na podstawie działań
bohaterów? Zastanówcie się, które zachowania bohaterów wynikały
z poczucia honoru i chęci dotrzymania danego słowa. Daniel Olbrychski
175