Page 203 - polski 7 cz 2
P. 203

Tam, od radosnej witany kochanki,
                                            Rycerz jej w oczy rękawiczkę rzucił:
                                            „Pani, twych dzięków  nie trzeba mi wcale”.
                                                               6
                                            To rzekł i poszedł, i więcej nie wrócił.

           2    Wykonaj polecenia w zeszycie.
              1.   Napisz, jaki motyw został wykorzystany w przeczytanej balladzie. Przypomnij inne utwory, w których się pojawia.

              2.   Ballady przekazywały zwykle jakąś mądrość, naukę. Czy z Rękawiczki można by wysnuć pouczenie? Jakie?
              3.   Zastanów się, jaką rolę w balladzie pełnią wypowiedzi bohaterów.
              4.   Ustal, w jakim stopniu budowa ballady wpływa na dynamikę akcji, zmienność tempa opowiadania. Zwróć
                   uwagę na konstrukcję strof i wersów, wypowiedzi bohaterów oraz układ rymów.

              5.   Znajdź fragmenty tekstu ballady, które zapisano w cudzysłowie. Wyjaśnij, czy został on użyty zgodnie z obecnie
                   obowiązującymi zasadami pisowni.
              6.   Napisz skróty podkreślonych wyrazów. Przeanalizuj, w jaki sposób zostały utworzone. Pamiętaj o poprawnym
                   zastosowaniu kropki.

              7.   Czy można by tę balladę przedstawić na scenie? Ostatnie cztery wersy utworu przekształć w jedną scenę
                   dramatu. Wyodrębnij tekst główny oraz tekst poboczny.

              8.   Bohaterkę ballady zaskoczyło zachowanie Emroda, być może skłoniło ją też do zastanowienia się nad swoim
                   postępowaniem. Napisz monolog wewnętrzny Marty po odzyskaniu rękawiczki.
              9.   Ballady są utworami łączącymi w sobie cechy liryki, epiki i dramatu. Zastanów się, czy w Rękawiczce można
                   wskazać cechy różnych rodzajów literackich. Zapisz wnioski w postaci tabeli.


                                                          Ballada Rękawiczka

                              cechy epiki                   cechy dramatu                      cechy liryki





                 10.  W czwartym wersie Rękawiczki pojawia się wyraz rada zapisany wielką literą. Wypisz skojarzenia związane z tym
                   słowem, także te wynikające z kontekstu utworu. Przypomnij, kiedy stosujemy wielką literę. Jak można uzasadnić
                   taki zapis w balladzie? Do kogo odnosi się nazwa Rada?











                                                                                     Na obu znaczkach pocztowych prze-
                                                                                     stawiono scenę pocałunku. Znaczek
                                                                                     umieszczony po lewej stronie przedsta-
                                                                                     wia  kadr  z  filmu  pt.  Przeminęło  z  wia-
                                                                                     trem, a po prawej reprodukcję obrazu
                                                                                     Gustava Klimta pt. Pocałunek. Obejrzyj
                                                                                     znaczki i powiedz, dlaczego motyw mi-
                                                                                     łości jest tak często i chętnie wykorzy-
                                                                                     stywany przez artystów.

                                                                                   201
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208