Page 203 - polski 7 cz 2
P. 203
Tam, od radosnej witany kochanki,
Rycerz jej w oczy rękawiczkę rzucił:
„Pani, twych dzięków nie trzeba mi wcale”.
6
To rzekł i poszedł, i więcej nie wrócił.
2 Wykonaj polecenia w zeszycie.
1. Napisz, jaki motyw został wykorzystany w przeczytanej balladzie. Przypomnij inne utwory, w których się pojawia.
2. Ballady przekazywały zwykle jakąś mądrość, naukę. Czy z Rękawiczki można by wysnuć pouczenie? Jakie?
3. Zastanów się, jaką rolę w balladzie pełnią wypowiedzi bohaterów.
4. Ustal, w jakim stopniu budowa ballady wpływa na dynamikę akcji, zmienność tempa opowiadania. Zwróć
uwagę na konstrukcję strof i wersów, wypowiedzi bohaterów oraz układ rymów.
5. Znajdź fragmenty tekstu ballady, które zapisano w cudzysłowie. Wyjaśnij, czy został on użyty zgodnie z obecnie
obowiązującymi zasadami pisowni.
6. Napisz skróty podkreślonych wyrazów. Przeanalizuj, w jaki sposób zostały utworzone. Pamiętaj o poprawnym
zastosowaniu kropki.
7. Czy można by tę balladę przedstawić na scenie? Ostatnie cztery wersy utworu przekształć w jedną scenę
dramatu. Wyodrębnij tekst główny oraz tekst poboczny.
8. Bohaterkę ballady zaskoczyło zachowanie Emroda, być może skłoniło ją też do zastanowienia się nad swoim
postępowaniem. Napisz monolog wewnętrzny Marty po odzyskaniu rękawiczki.
9. Ballady są utworami łączącymi w sobie cechy liryki, epiki i dramatu. Zastanów się, czy w Rękawiczce można
wskazać cechy różnych rodzajów literackich. Zapisz wnioski w postaci tabeli.
Ballada Rękawiczka
cechy epiki cechy dramatu cechy liryki
10. W czwartym wersie Rękawiczki pojawia się wyraz rada zapisany wielką literą. Wypisz skojarzenia związane z tym
słowem, także te wynikające z kontekstu utworu. Przypomnij, kiedy stosujemy wielką literę. Jak można uzasadnić
taki zapis w balladzie? Do kogo odnosi się nazwa Rada?
Na obu znaczkach pocztowych prze-
stawiono scenę pocałunku. Znaczek
umieszczony po lewej stronie przedsta-
wia kadr z filmu pt. Przeminęło z wia-
trem, a po prawej reprodukcję obrazu
Gustava Klimta pt. Pocałunek. Obejrzyj
znaczki i powiedz, dlaczego motyw mi-
łości jest tak często i chętnie wykorzy-
stywany przez artystów.
201