Page 63 - polski 7 cz 2
P. 63

Podsumowanie działu 5





          Czy pamiętasz?


             imiesłów przymiotnikowy bierny i czynny                           motyw literacki                           typy związków frazeologicznych
                epopeja                  imiesłów przysłówkowy współczesny i uprzedni                   imiesłowowy równoważnik zdania
                          funkcje języka w komunikacji                  list motywacyjny                  nawiązanie literackie
                                personifikacja                  budowa wiersza                           przesłanie wiersza




               Przeczytaj fragment Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego.

              Jan Kochanowski
              Odprawa posłów greckich

              PANI
              Nie frasuj mi się, moje dziecię miłe,
              Takci na świecie być musi: raz radość,
              Drugi raz smutek; z tego dwojga żywot
              Nasz upleciony. I rozkoszyć  nasze                                     1   rozkoszyć – rozkosze: tu chwile szczę-
                                       1
              Niepewne, ale i troski ustąpić                                         ścia
              Muszą, gdy Bóg chce, a czasy przyniosą.


              HELENA
              O matko moja, nierównoż to tego
                             2
              Wieńca pleciono ; więcej że daleko                                     2   nierównoż to tego/Wieńca pleciono
              Człowiek frasunków czuje niż radości.                                  – tu: dobre i złe chwile w życiu nie roz-
              [...]                                                                  kładają się równomiernie
                      3
              Prze Bóg , więcej ci złego na tym świecie                              3   prze Bóg – właśc. przebóg, inaczej:
              Niżli dobrego. Patrzaj naprzód, jako                                   na Boga!; zwrot wyrażający zdziwienie,
              Jedenże tylko sposób człowiekowi                                       przerażenie albo ubolewanie
              Jest urodzić się, a zginąć tak wiele
              Dróg jest, że tego niepodobno zgadnąć.



               Wykonaj polecenia w zeszycie.

              1.   Co o życiu mówią bohaterki utworu?
              2.   Wskaż we fragmencie apostrofę i określ jej funkcję.

              3.   Połącz dwa zdania ze sobą, zamieniając formy osobowe czasownika na imiesłowy.
                   Wzór: Otworzyła książkę. Zaczęła ją czytać. – Otworzywszy książkę, zaczęła ją czytać.
                   Spotkała się z matką. Mówiła jej o swoich zmartwieniach.
                   Wysłuchała córki. Pragnęła ją pocieszyć.

                                                                                   61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68