Page 63 - polski 7 cz 2
P. 63
Podsumowanie działu 5
Czy pamiętasz?
imiesłów przymiotnikowy bierny i czynny motyw literacki typy związków frazeologicznych
epopeja imiesłów przysłówkowy współczesny i uprzedni imiesłowowy równoważnik zdania
funkcje języka w komunikacji list motywacyjny nawiązanie literackie
personifikacja budowa wiersza przesłanie wiersza
Przeczytaj fragment Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego.
Jan Kochanowski
Odprawa posłów greckich
PANI
Nie frasuj mi się, moje dziecię miłe,
Takci na świecie być musi: raz radość,
Drugi raz smutek; z tego dwojga żywot
Nasz upleciony. I rozkoszyć nasze 1 rozkoszyć – rozkosze: tu chwile szczę-
1
Niepewne, ale i troski ustąpić ścia
Muszą, gdy Bóg chce, a czasy przyniosą.
HELENA
O matko moja, nierównoż to tego
2
Wieńca pleciono ; więcej że daleko 2 nierównoż to tego/Wieńca pleciono
Człowiek frasunków czuje niż radości. – tu: dobre i złe chwile w życiu nie roz-
[...] kładają się równomiernie
3
Prze Bóg , więcej ci złego na tym świecie 3 prze Bóg – właśc. przebóg, inaczej:
Niżli dobrego. Patrzaj naprzód, jako na Boga!; zwrot wyrażający zdziwienie,
Jedenże tylko sposób człowiekowi przerażenie albo ubolewanie
Jest urodzić się, a zginąć tak wiele
Dróg jest, że tego niepodobno zgadnąć.
Wykonaj polecenia w zeszycie.
1. Co o życiu mówią bohaterki utworu?
2. Wskaż we fragmencie apostrofę i określ jej funkcję.
3. Połącz dwa zdania ze sobą, zamieniając formy osobowe czasownika na imiesłowy.
Wzór: Otworzyła książkę. Zaczęła ją czytać. – Otworzywszy książkę, zaczęła ją czytać.
Spotkała się z matką. Mówiła jej o swoich zmartwieniach.
Wysłuchała córki. Pragnęła ją pocieszyć.
61