Page 181 - polski 8 cz2
P. 181
Stronice ze zbioru pism i notatek sporządzonych przez Leonarda da Vinci, nazwanego Kodeksem Leicester (czyt. lester) albo
Kodeksem Hammera
Jeśli jako uczony Leonardo pozostał za życia niemal nieznany, to jako
artysta cieszył się sławą ogromną, choć dzieł wykonał stosunkowo mało,
a z tych większości nie skończył. Są to malowidła, nie znamy bowiem archi-
tektury i rzeźb Leonarda. Żadnej gotowej budowli nie pozostawił po sobie,
żadnego pomnika, choć projektował wiele. Ale był to człowiek o umyśle ba-
dacza i uczonego: każda rzecz stanowiła dla niego przede wszystkim problem
do rozwiązania. I podobnie jak matematyk, który rozwiązawszy zadanie ma-
tematyczne, przechodzi do następnego, tak Leonardo, rozwiązawszy zadanie
architektoniczne czy rzeźbiarskie, jakie sobie postawił – na papierze, w posta-
ci obliczonego i dokładnie narysowanego projektu – porzucał je i przechodził
do innych. Wykonanie interesowało Leonarda znacznie mniej, sądził zresztą,
że wykonanie pozostaje zawsze w tyle za pomysłem, że ręka człowieka jest
narzędziem bez porównania mniej sprawnym niż jego mózg. [...]
Na szczęście nie stosował tego do malarstwa. Choć nieliczne są malowi-
dła Leonarda, każde z nich wystarczy, by ocenić jego geniusz. Najbardziej zaś
chyba namalowany w 1503 roku portret damy florenckiej imieniem Mona Liza, 4 Francesco del Giocondo – czyt. fran-
zwanej też Giocondą (od nazwiska męża Mony Lizy, Francesca del Giocondo ). czesko del dżiokondo
4
179