Page 154 - przyroda 4
P. 154

LĄD                                                     WODY
            •     pole        •     las        •     łąka           •     jeziora        •     rzeki        •     sztuczne zbiorniki
               •  mało wody                                         •     kanały        •     morze
               •  zmienna temperatura powietrza                       •  mało tlenu
               •  dostęp do światła słonecznego                       •  tlen rozpuszczony w wodzie
               •  stałe podłoże                                       •  mało światła



          Warstwy lasu





















       Czy już umiesz? Sprawdź się!

        1    Wymień elementy przyrody ożywionej i przyrody nieożywionej.

        2    Na schematycznym rysunku pagórka wskaż: podnóże, stok łagodny, stok stromy, szczyt i wierzchołek,
             a na rysunku doliny: zbocze łagodne, zbocze strome, koryto rzeki i dolinę rzeki.









        3    Podaj po dwa przykłady skał: litych, zwięzłych i sypkich.

        4    Wymień rodzaje wód powierzchniowych.

        5    Wskaż przykłady różnego przystosowania się organizmów roślinnych i zwierzęcych do warunków życia
             na lądzie oraz w środowisku wodnym.

        6    Na 10 małych kartkach zapisz po dwie cechy, które, twoim zdaniem, jednoznacznie określą, że widzisz
             przed sobą: a) górę; b) wzgórze; c) pagórek; d) dolinę rzeki; e) kotlinę; f) łąkę; g) las; h) pole; i) jezioro;
             j) kanał. Wymieńcie się w klasie kartkami i spróbujcie podpisać je właściwymi określeniami.
             Co było łatwiejsze: opisywanie czy rozpoznawanie?

        7    Dobierzcie się w pary. Jedna osoba będzie wymieniać nazwy organizmów, a druga określać, czy jest
             to organizm samożywny, czy organizm cudzożywny. Jeśli cudzożywny – druga osoba dodaje informację,
             czy jest to roślinożerca, mięsożerca, czy wszystkożerca. Notujcie wyniki zabawy na kartce, a potem
             przedstawcie je klasie i z pomocą nauczyciela sprawdźcie, czy wszystkie określenia były poprawne.

                                        152



                                                                                                              07.10.2022   12:01:34
   1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd   152
   1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd   152                                                      07.10.2022   12:01:34
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159