Page 154 - przyroda 4
P. 154
LĄD WODY
• pole • las • łąka • jeziora • rzeki • sztuczne zbiorniki
• mało wody • kanały • morze
• zmienna temperatura powietrza • mało tlenu
• dostęp do światła słonecznego • tlen rozpuszczony w wodzie
• stałe podłoże • mało światła
Warstwy lasu
Czy już umiesz? Sprawdź się!
1 Wymień elementy przyrody ożywionej i przyrody nieożywionej.
2 Na schematycznym rysunku pagórka wskaż: podnóże, stok łagodny, stok stromy, szczyt i wierzchołek,
a na rysunku doliny: zbocze łagodne, zbocze strome, koryto rzeki i dolinę rzeki.
3 Podaj po dwa przykłady skał: litych, zwięzłych i sypkich.
4 Wymień rodzaje wód powierzchniowych.
5 Wskaż przykłady różnego przystosowania się organizmów roślinnych i zwierzęcych do warunków życia
na lądzie oraz w środowisku wodnym.
6 Na 10 małych kartkach zapisz po dwie cechy, które, twoim zdaniem, jednoznacznie określą, że widzisz
przed sobą: a) górę; b) wzgórze; c) pagórek; d) dolinę rzeki; e) kotlinę; f) łąkę; g) las; h) pole; i) jezioro;
j) kanał. Wymieńcie się w klasie kartkami i spróbujcie podpisać je właściwymi określeniami.
Co było łatwiejsze: opisywanie czy rozpoznawanie?
7 Dobierzcie się w pary. Jedna osoba będzie wymieniać nazwy organizmów, a druga określać, czy jest
to organizm samożywny, czy organizm cudzożywny. Jeśli cudzożywny – druga osoba dodaje informację,
czy jest to roślinożerca, mięsożerca, czy wszystkożerca. Notujcie wyniki zabawy na kartce, a potem
przedstawcie je klasie i z pomocą nauczyciela sprawdźcie, czy wszystkie określenia były poprawne.
152
07.10.2022 12:01:34
1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd 152
1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd 152 07.10.2022 12:01:34