Page 110 - 881312_TECHNIKA
P. 110
Przekładnie
Jednym z najpopularniejszych obecnie rodzajów maszyn prostych jest przekładnia. Nazywa się tak ze-
spół elementów służących do przeniesienia ruchu z części czynnej na bierną, przy równoczesnej zmianie
właściwości tego ruchu, np. prędkości, siły. Ruch w przekładniach może być zamieniany z obrotowego na
obrotowy, z liniowego na liniowy, ale też z liniowego na obrotowy i odwrotnie. W zależności od sposobu
przenoszenia ruchu obrotowego przekładnie można podzielić na:
cięgnowe,
cierne,
zębate.
Za pomocą przekładni cięgnowych można oddalić na pewną odległość oś napędzającą od osi na-
pędzanej. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu cięgna, czyli elementu pośredniczącego między jednym
kołem a drugim. Cięgnami mogą być różne elementy, np. pasy lub łańcuchy, a od zastosowanego rodzaju
cięgna zależy otrzymany typ przekładni cięgnowej.
Przekładnie cierne to mechanizmy, w których elementy są dociskane w taki sposób, aby pomiędzy
nimi wytworzyła się odpowiednia siła tarcia. Za jej pośrednictwem przekazywany jest ruch.
Z kolei w przekładniach zębatych główną rolę w przenoszeniu sił odgrywają elementy uzębione, takie
jak koła zębate bądź listwy zębate.
Poniżej przedstawiono najczęściej spotykane typy przekładni. Zapoznaj się z ich fotografiami oraz
rysunkami poglądowymi.
Przekładnia cięgnowa pasowa
Przekładnia cięgnowa łańcuchowa
108