Page 110 - 881312_TECHNIKA
P. 110

Przekładnie
       Jednym z najpopularniejszych obecnie rodzajów maszyn prostych jest przekładnia. Nazywa się tak ze-
       spół elementów służących do przeniesienia ruchu z części czynnej na bierną, przy równoczesnej zmianie
       właściwości tego ruchu, np. prędkości, siły. Ruch w przekładniach może być zamieniany z obrotowego na
       obrotowy, z liniowego na liniowy, ale też z liniowego na obrotowy i odwrotnie. W zależności od sposobu
       przenoszenia ruchu obrotowego przekładnie można podzielić na:
          cięgnowe,
          cierne,
          zębate.
          Za pomocą przekładni cięgnowych można oddalić na pewną odległość oś napędzającą od osi na-
       pędzanej. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu cięgna, czyli elementu pośredniczącego między jednym
       kołem a drugim. Cięgnami mogą być różne elementy, np. pasy lub łańcuchy, a od zastosowanego rodzaju
       cięgna zależy otrzymany typ przekładni cięgnowej.
          Przekładnie cierne to mechanizmy, w których elementy są dociskane w taki sposób, aby pomiędzy
       nimi wytworzyła się odpowiednia siła tarcia. Za jej pośrednictwem przekazywany jest ruch.
          Z kolei w przekładniach zębatych główną rolę w przenoszeniu sił odgrywają elementy uzębione, takie
       jak koła zębate bądź listwy zębate.
          Poniżej przedstawiono najczęściej spotykane typy przekładni. Zapoznaj się z ich fotografiami oraz
       rysunkami poglądowymi.


















       Przekładnia cięgnowa pasowa






















       Przekładnia cięgnowa łańcuchowa

                                        108
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115