Page 112 - 881312_TECHNIKA
P. 112
Przekładnie zębate
Najczęściej przekładnia zębata jest jednym z wielu mechanizmów w maszynie lub urządzeniu. Składa się
ona z co najmniej dwóch kół zębatych, które – dzięki zachodzącym na siebie zębom – przenoszą ruch
bez zbędnego poślizgu. Każde takie koło zbudowane jest z piasty, wieńca zębatego oraz scalającego te
części łącznika. W kołach zębatych o małej średnicy lub niewielkiej liczbie zębów łącznik nie występuje,
jego funkcję przejmuje wieniec zębaty.
Wrąb Wierzchołek
zęba
Wieniec zębaty
Piasta
Głowa
zęba Bok zęba
Ząb
Łącznik
Stopa Dno wrębu
zęba
Budowa koła zębatego Części zęba w kole zębatym
Więcej na temat
W roku 1889 szwajcarski inżynier Eduard Locher [czyt. eduar losze] przeprojektował kolejkę górską
Pilatusbahn [czyt. pilatusban] w szwajcarskich Alpach. Dzięki stworzonemu przez niego systemowi
zębatek wagonik wjeżdża na szczyt Pilatus Kulm (2137 m n.p.m.) niemal jak przyklejony do torów. Warto
podkreślić, że w najbardziej stromym miejscu droga nachylona jest pod kątem 48 stopni. Trasę na
szczyt liczącą ponad 4,6 km kolejka przejeżdża w pół godziny, natomiast powrót na dół zajmuje jej
około 40 minut.
Mechanizm zębatkowy Lochera Kolejka górska Pilatusbahn
110