Page 112 - wos 8
P. 112
Pisma kierowane do urzędu
Obywatel może bezpośrednio uczestniczyć w sesji czy osobiście porozmawiać
z radnym, wójtem, starostą. Częstym sposobem konsultowania się miesz-
kańców z władzami samorządowymi są pisma kierowane do danego urzędu.
Ważnym aspektem takiej formy dialogu jest to, że organy władzy, do których
skierowane jest pismo, zobowiązane są ustosunkować się do niego i udzielić
pisemnej odpowiedzi. Odpowiedź ta powinna nastąpić bez zbędnej zwłoki,
ale w większości spraw (zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjne-
Henryk Sawka, rysunek satyryczny.
go) władze mają na to miesiąc.
Pisma składane do władz mogą mieć różną formę. Należą do nich:
• petycja – prośba lub żądanie skierowane do organu władzy publicznej;
Zinterpretuj zamieszczony powyżej
rysunek. Na co autor chciał zwrócić pismo ma skłonić władze do podjęcia decyzji oczekiwanej przez zaintere-
uwagę w żartobliwy sposób? sowanego,
• skarga – zażalenie na postępowanie władz, w którym zwraca się uwagę
na nieprawidłowe działania i żąda ich usunięcia,
• wniosek – propozycja podjęcia jakiegoś działania lub rozwiązania jakie-
goś problemu we wskazany przez wnioskodawcę sposób.
Podmiotami uprawnionymi do składania wymienionych pism są zarówno
osoby fizyczne, czyli obywatele, jak i osoby prawne – stowarzyszenia, funda-
cje, firmy i inne instytucje.
Lobbing i konsultacje społeczne
Lobbing – zgodne z prawem działania W społeczności lokalnej i regionalnej lobbing wiąże się z prawem do swobod-
podejmowane przez poszczególne nego wypowiadania swych poglądów na etapie podejmowania przez władze
osoby lub organizacje po to, określonych działań, np. tworzenia nowego prawa, rozpoczynania inwesty-
by wpłynąć na decyzje władz.
cji. Lobbing to zatem zgodne z prawem działania, zmierzające do wywarcia
wpływu na organy władzy w celu uzyskania decyzji korzystnej dla zaintere-
sowanych. W jego ramach osoby chcące wpłynąć na przedstawicieli wła-
dzy dostarczają argumentów i informacji, które mają służyć przekonaniu
drugiej strony do zmiany stanowiska w określonej sprawie.
Szeroko rozumianą działalność lobbingową mogą prowadzić przedsię-
biorcy, organizacje pozarządowe, a nawet zwykli obywatele. Na szczeblu
samorządowym działania te najczęściej przybierają formy bezpośrednie,
sprowadzające się do rozmów, np. z prezydentem miasta czy radnym. Lob-
bing może być skuteczny i korzystny dla społeczności, pod warunkiem że nie
Korupcja – nadużywanie stanowiska prowadzi do postępowania niezgodnego z prawem, np. korupcji.
publicznego w celu uzyskania Oprócz inicjatywy samych mieszkańców, za jaką można uznać lobbing,
prywatnych korzyści. także władze samorządowe, aby dowiedzieć się, jakie jest zdanie mieszkańców
w danej kwestii, mogą zorganizować konsultacje społeczne. Najczęściej są
to bezpośrednie spotkania przedstawicieli władz z zainteresowanymi sprawą
mieszkańcami, np. miejscowości czy osiedla. Konsultacje przeważnie dotyczą
podejmowanych na danym terenie inwestycji (budowy chodnika, hali spor-
towej itp.), ale w zasadzie mogą się odnosić do wszystkich ważnych spraw,
110