Page 117 - wos 8
P. 117
• tolerancja, czyli poszanowanie i uznanie poglądów, potrzeb, zachowań Ciekawe!
innych ludzi, akceptacja, choć niebezkrytyczna, wszystkich zachowań, idei, Przykładem odwagi cywilnej była nie-
• troska o dobro wspólne, czyli uspołecznienie, podejmowanie różnych wątpliwie postawa studentów, uczniów
inicjatyw społecznych, zainteresowanie problemami społecznymi i podej- szkół średnich i pracowników nauko-
mowanie działań w celu ich przezwyciężania, wych, którzy w wielu polskich miastach
• etyka pracy, czyli uczciwość i przestrzeganie norm w życiu publicznym, w marcu 1968 r. ostro zaprotestowali
ale także traktowanie pracy w instytucjach publicznych jako służby dla przeciw cenzurze narzuconej przez ko-
munistyczny aparat władzy. Służby PRL
społeczeństwa, otrzymały wówczas rozkaz bezwzględ-
• odwaga cywilna, czyli występowanie w obronie swoich racji, odwaga nego rozprawienia się z demonstran-
wypowiadania się i postępowania zgodnie ze swoimi przekonaniami, bez tami. Ponad 2,5 tysiąca osób represjo-
względu na konsekwencje, nowano, a wielu studentów wcielono
• solidarność, czyli poczucie przynależności do wspólnoty i gotowość do przymusowo do służby wojskowej.
współdziałania, niesienia pomocy innym,
• przedsiębiorczość, czyli zdolność do inicjowania, kreowania i wprowa-
dzania w życie nowych pomysłów z korzyścią dla społeczeństwa,
• gotowość do udziału w dialogu publicznym, czyli otwartość na inne
poglądy, elastyczność, zdolność do negocjacji w celu wypracowania wspól-
nego stanowiska dla dobra ogółu.
Umiejętności i postawy obywatelskie
Transparent wywieszony przez
Wymienione wyżej cnoty obywatelskie nie dają się ująć w postaci jakiegoś studentów w 1968 r. w holu
aktu prawnego, stanowią one raczej niepisany wzór współczesnego obywate- Politechniki Gdańskiej.
la. Cnoty te powinny przełożyć się zatem na umiejętności i postawy obywa-
telskie wykorzystywane i przyjmowane w codziennym życiu.
Ilustracja zamieszczona poniżej prezentuje przykłady postaw charaktery-
zujących dobrego obywatela. Podobnymi cnotami i umiejętnościami powinni
wykazywać się młodzi ludzie i wykorzystywać je w szkole lub wśród najbliższej
społeczności. Postawy obywatelskiej można się bowiem nauczyć. Nieprzypad-
kowo jednymi z kluczowych kompetencji rozwijanych w procesach edukacyj-
nym i wychowawczym są kompetencje społeczne i obywatelskie.
uczciwie
aktywnie płaci szanuje
działa na rzecz podatki mienie
ogółu publiczne
bierze dba
udział o środowisko
w wyborach
dobry obywatel
przestrzega interesuje się
prawa sprawami
publicznymi
Postawy charakteryzujące dobrego obywatela.
115