Page 78 - wos 8
P. 78
Innymi rodzajami przemocy są: przemoc seksualna (wymuszanie różne-
go rodzaju niechcianych zachowań w celu zaspokojenia potrzeb seksualnych
sprawcy), ekonomiczna (prowadzi do całkowitego uzależnienia finansowego
od sprawcy) i tzw. zaniedbanie (ciągłe niezaspokajanie podstawowych potrzeb
fizycznych i emocjonalnych ofiary). W związku z tym, że przemoc nie musi
mieć postaci materialnej, spotkać się z nią można również poza światem re-
alnym, np. w internecie.
We współczesnej Polsce młodzi
ludzie zdecydowanie częściej Niebezpieczeństwa czyhające w internecie
spotykają się z przemocą Internet jest znakomitym narzędziem, które pozwala na zdobywanie i uzu-
rówieśniczą w internecie,
niż w świecie realnym. pełnianie wiedzy, korzystanie z ciekawych form rozrywki, rozwój zaintereso-
wań, szybki dostęp do informacji i komunikowanie się z wieloma osobami.
W procesie komunikowania się przez internet w wielu przypadkach mamy do
czynienia z anonimowością kontaktów, często znamy tylko tzw. nick albo nie
mamy w ogóle żadnych informacji o kimś, z kim rozmawiamy. Ta anonimo-
wość i szybkość kontaktu oraz wynikające stąd poczucie bezkarności u użyt-
kowników powodują, że internet jest miejscem, w którym często dochodzi do
Cyberprzemoc – zachowanie, nadużyć i przemocy. Takie zjawisko nosi miano cyberprzemocy.
które – przy użyciu nowych technologii Ze względu na łatwość dostępu do internetu i zachowania pozornej ano-
komunikacyjnych i informacyjnych nimowości w sieci, cyberprzemoc jest jednym z poważniejszych i bardziej
(internet, telefon multimedialny) – powszechnych zagrożeń, z jakimi mogą mieć kontakt młodzi internauci. Co
ma na celu skrzywdzenie danej osoby
bądź grupy poprzez komunikowanie gorsze, cyberprzemoc jest zjawiskiem występującym coraz częściej w środo-
wrogich i agresywnych treści. wisku rówieśniczym i szkolnym. Najczęściej występujące zachowania zalicza-
ne do cyberprzemocy przedstawia poniższy wykres.
Formy cyberprzemocy rówieśniczej. agresja werbalna
– wyzywanie na czatach
internetowych
10% zamieszczanie komentarzy
na forach internetowych
w celu ośmieszenia,
28% wystraszenia innej osoby
13%
upublicznianie
upokarzających ofi arę,
przerobionych materiałów
zdjęciowych
16% wykluczanie z grona
„znajomych” w internecie
17% zamieszczanie przykrych
Ciekawe! komentarzy na portalach
typu Facebook/Instagram
Do cyberprzemocy zaliczamy szereg 16%
zjawisk, których nazwy pochodzą z języ- inne formy
ka angielskiego, jak np.: grooming (czyt.
grumin), czyli uwodzenie przez internet Źródło: J. Barlińska, D. Lalak, A. Szuster, Jak skutecznie ograniczyć cyberprzemoc rówieśniczą? –
osoby nieletniej, cyberstalking – upo- o efektywności metod aktywizujących kompetencje społeczne ze szczególnym uwzględnieniem empatii,
„Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 2018, vol. 17, nr 1. Badanie przeprowadzone w 2017 r.
rczywe nękanie kogoś za pośrednic-
twem internetu.
76