Page 97 - wos 8
P. 97

Rada powiatu jest określana jako organ stanowiący i kontrolny. Tak
          jak w przypadku gminy, nazwa ta wiąże się z uprawnieniami do stanowie-         Organy władzy w powiecie
          nia lokalnego prawa i nadzorowania działalności zarządu powiatu i starosty.
          W skład rady wchodzą radni w liczbie zależnej od liczby mieszkańców po-
          wiatu. Rada powiatu jest wybierana przez mieszkańców. Jej kadencja zosta-               rada powiatu
          ła określona na 5 lat. Pracami rady powiatu kieruje przewodniczący rady,          (organ stanowiący i kontrolny)
          wybierany spośród radnych na pierwszym posiedzeniu. Do najważniejszych
          uprawnień rady powiatu należą:
          •  uchwalanie statutu powiatu,                                                         zarząd powiatu
          •  wybór i odwołanie zarządu powiatu, a także skarbnika powiatu,                     (organ wykonawczy)
          •  uchwalanie corocznego budżetu powiatu,
          •  rozpatrywanie sprawozdań z realizacji budżetu i innej działalności zarządu,
          •  podejmowanie uchwał w innych sprawach należących do powiatu.                        starosta powiatu
             Zarząd powiatu jest określany jako organ wykonawczy, co oznacza,                (przewodniczący zarządu)
          że wykonuje postanowienia rady powiatu (wprowadza uchwały rady w ży-
          cie). Zarząd powiatu składa się z trzech do pięciu osób, do których oprócz   Organy władzy samorządu
                                                                                      powiatowego.
          starosty należą wicestarosta oraz pozostali członkowie. Zarząd jest wybierany
          na posiedzeniu rady powiatu w drodze głosowania. Do kompetencji zarzą-
          du powiatu należą: zarządzanie powiatem, przygotowywanie i wykonywanie
          budżetu  powiatu  oraz  innych  uchwał,  gospodarowanie  mieniem  powiatu.
          Na czele zarządu powiatu stoi starosta, który organizuje jego pracę, kieruje
          bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.
             W  przypadku  powiatu  grodzkiego  funkcje  rady  powiatu  są  połączone
          z funkcjami rady miasta. Podobnie jest w przypadku zarządu powiatu, które-
          go kompetencje należeć będą do prezydenta miasta.
             Referendum powiatowe jest formą demokracji bezpośredniej. Uczest-
          niczą w nim mieszkańcy powiatu i w głosowaniu decydują o konkretnych
          sprawach lokalnych. Referenda powiatowe można zarządzić z woli mieszkań-
          ców powiatu (grupy liczącej co najmniej 10% uprawnionych do głosowania)
          lub na podstawie decyzji rady powiatu. Referendum może dotyczyć odwoła-
          nia całej rady powiatu przed upływem kadencji lub innych kwestii lokalnych
          pozostających w kompetencjach wspólnoty powiatowej.



                                        Starosta


            Wicestarosta    Członek     Wydział strategii                Sekretarz  Skarbnik
                            Zarządu     i rozwoju
             Wydział       Wydział      Wydział Geodezji            Wydział
             Komunikacji,   Zdrowia     i Gospodarki   Wydział      Budżetu
             Transportu    i Polityki   Nieruchomościami  Organizacyjny  i Finansów
             i Dróg        Społecznej                                                 Przykładowy schemat organizacyjny
             Wydział       Wydział Edukacji,   Wydział Rolnictwa,   Wydział Spraw    starostwa powiatowego. Oprócz
             Budownictwa   Sportu, Kultury   Leśnictwa   Obywatelskich               zarządu ważną rolę w kierowaniu
             i Inwestycji  i Turystyki  i Środowiska                                 powiatem odgrywają skarbnik oraz
                                                                                     sekretarz.

                                                                                   95
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102