Page 95 - wos 8
P. 95
Z wizytą w urzędzie
Urząd gminy, w miastach zwany urzędem miasta,
jest miejscem pracy wójta (burmistrza, prezydenta
miasta) i podlegających mu urzędników. Odbywają
się tam na ogół także sesje rady gminy (miasta)
oraz posiedzenia jej komisji. Petenci udają się
do urzędu w celu załatwienia licznych spraw
związanych z zamieszkiwaniem w danej gminie.
Biuro i sekretariat wójta, Urząd Stanu Cywilnego
burmistrza lub prezydenta i Spraw Obywatelskich
Petent – interesant, osoba załatwiająca
› złożenie podania, petycji, › uzyskanie dowodu osobistego jakąś sprawę w urzędzie lub sądzie.
wniosku do władz gminy i numeru PESEL
› bezpośrednia rozmowa › rejestracja urodzin i zgonów * Oznaczone sprawy dotyczą tylko gmin
z włodarzem gminy › zawarcie związku małżeńskiego – miast na prawie powiatu; w przypadku
› rejestracja stowarzyszenia* pozostałych gmin załatwiane są
w starostwie powiatowym.
Wydział komunikacji Wydział geodezji i kartografi i Wydział podatków
› uzyskanie zezwolenia na › uzyskanie informacji › uzyskanie informacji
działalność transportową na temat charakteru o wysokości płaconych
› odbiór prawa jazdy* danej nieruchomości podatków i innych opłat
› rejestracja pojazdu* lokalnych
Wydział oświaty, kultury, Wydział działalności Wydział infrastruktury
sportu i turystyki gospodarczej i budownictwa
› uzyskanie informacji › rejestracja działalności › uzyskanie pozwolenia na
na temat szkół gospodarczej budowę domu lub budynku
› uzyskanie wsparcia fi nanso- › uzyskanie odpowiednich gospodarczego*
wego dla masowych imprez pozwoleń, koncesji
Każdy urząd zobowiązany jest prowadzić stronę internetową, która ma ułatwić komunikację między
urzędem a obywatelami. Strony te mają bardzo zróżnicowaną formę, ale najważniejsze informacje
o danej gminie, obwieszczenia i zarządzenia wójta, uchwały rady gminy, zamieszczane są zawsze na
oznaczonym specjalną ikoną Biuletynie Informacji Publicznej (BIP).
Na gminnych portalach znajdują się także wzory licznych formularzy niezbędnych
do załatwienia danej sprawy, które można wydrukować, wypełnić wcześniej w domu
i tym samym przygotować się lepiej do wizyty w urzędzie. Coraz bardziej popularne
wśród obywateli jest także składanie wniosków urzędowych za pośrednictwem inter-
netu. Ministerstwo Cyfryzacji stworzyło do tego celu Elektroniczną Platformę Usług
Od marca 2019 r. wydawane są
dowody osobiste z warstwą Administracji Publicznej (ePUAP). Wiele istotnych informacji na temat ePUAP zna-
elektroniczną, które umożliwia- leźć można także pod adresem: www.obywatel.gov.pl.
ją m.in. logowanie na platformę
ePUAP, podpisywanie doku- Zadanie
mentów elektronicznych oraz
korzystanie z automatycznych Ważną jednostką organizacyjną każdej gminy jest gminny bądź miejski Ośrodek Pomocy
bramek na lotniskach. Społecznej. Sporządź listę spraw, które petenci mogą tam załatwić.
93