Page 12 - 883820_ATC_Podr_POL_Kl-3_Cz_1
P. 12
Mówił, że gdy nie ma chodnika, to trzeba chodzić lewą stroną drogi,
żeby widzieć nadjeżdżające samochody.
– I rozglądać się przed przejściem przez ulicę. Najpierw w lewo… –
mówił Adam.
– …w prawo i znów w lewo – wykrzyknęli wszyscy chórem.
– I że musimy zwracać uwagę na znaki. Mówił o tych wszystkich
zakazach i nakazach, gdzie wolno jeździć na rowerze, a gdzie nie.
Pamiętacie? – kontynuował Adam.
Dzieci pokiwały głowami. Tylko Julek nadal kręcił przecząco głową.
– To o co chodzi z tą piłką? – już nie wytrzymała Zosia. – Przecież
z zielonym i z czerwonym światłem też nie ma nic wspólnego.
– Trochę ma – powiedział cicho Julek.
– Piłka i światła? – zdziwił się Janek, który do tej pory nic nie mówił.
– Ten policjant mówił wczoraj, że trzeba być uważnym na drodze.
Mama też mi to powtarza i ja jestem uważny. Tylko wczoraj zdarzył się
pewien – nie wiedział, jak to powiedzieć – wypadek.
Julek opowiedział, jak wczoraj szedł z mamą na stadion. Był bardzo
przejęty, bo tego dnia miał pokazać, jak dwadzieścia razy podbija
piłkę kolanem. Zatrzymali się na przejściu dla pieszych z sygnalizacją.
Czekali na zielone światło i Julek postanowił jeszcze poćwiczyć. Mama
powiedziała mu, żeby przestał, bo to niebezpieczne, ale był tak zajęty
podbijaniem, że nawet jej nie usłyszał. Nagle zatrąbił samochód, Julek
przestraszył się i piłka poturlała się na ulicę. Wprost pod koła autobusu!
– I co? I co się stało? – zapytał Janek.
– Pękła tak głośno, jakby strzelały fajerwerki. Moja ulubiona piłka nie
nadaje się już do niczego – powiedział ze smutkiem Julek.
– Już rozumiem, czemu ci wstyd – powiedział Adam.
A Wiolka dodała: – I to po takiej lekcji…
Sabina Piłat
1. Przeczytaj tekst i powiedz, dlaczego Julek był smutny. Oceń postępowanie Julka. Jakiej rady można mu udzielić?
2. O jakich zasadach drogowych mówił w szkole policjant? Dlaczego są ważne?
3. Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Wiolki: „I to po takiej lekcji…”.
10