Page 12 - 883820_ATC_Podr_POL_Kl-3_Cz_1
P. 12

Mówił, że gdy nie ma chodnika, to trzeba chodzić lewą stroną drogi,

       żeby widzieć nadjeżdżające samochody.
         – I rozglądać się przed przejściem przez ulicę. Najpierw w lewo… –

       mówił Adam.

         – …w prawo i znów w lewo – wykrzyknęli wszyscy chórem.

         – I że musimy zwracać uwagę na znaki. Mówił o tych wszystkich

       zakazach i nakazach, gdzie wolno jeździć na rowerze, a gdzie nie.

       Pamiętacie? – kontynuował Adam.

         Dzieci pokiwały głowami. Tylko Julek nadal kręcił przecząco głową.

         – To o co chodzi z tą piłką? – już nie wytrzymała Zosia. – Przecież

       z zielonym i z czerwonym światłem też nie ma nic wspólnego.
         – Trochę ma – powiedział cicho Julek.

         – Piłka i światła? – zdziwił się Janek, który do tej pory nic nie mówił.

         – Ten policjant mówił wczoraj, że trzeba być uważnym na drodze.

       Mama też mi to powtarza i ja jestem uważny. Tylko wczoraj zdarzył się

       pewien – nie wiedział, jak to powiedzieć – wypadek.

         Julek opowiedział, jak wczoraj szedł z mamą na stadion. Był bardzo

       przejęty, bo tego dnia miał pokazać, jak dwadzieścia razy podbija
       piłkę kolanem. Zatrzymali się na przejściu dla pieszych z sygnalizacją.

       Czekali na zielone światło i Julek postanowił jeszcze poćwiczyć. Mama

       powiedziała mu, żeby przestał, bo to niebezpieczne, ale był tak zajęty

       podbijaniem, że nawet jej nie usłyszał. Nagle zatrąbił samochód, Julek

       przestraszył się i piłka poturlała się na ulicę. Wprost pod koła autobusu!

         – I co? I co się stało? – zapytał Janek.

         – Pękła tak głośno, jakby strzelały fajerwerki. Moja ulubiona piłka nie

       nadaje się już do niczego – powiedział ze smutkiem Julek.

         – Już rozumiem, czemu ci wstyd – powiedział Adam.
         A Wiolka dodała: – I to po takiej lekcji…
                                                                                                   Sabina Piłat

       1.  Przeczytaj tekst i powiedz, dlaczego Julek był smutny. Oceń postępowanie Julka. Jakiej rady można mu udzielić?
       2.  O jakich zasadach drogowych mówił w szkole policjant? Dlaczego są ważne?

       3.  Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Wiolki: „I to po takiej lekcji…”.

        10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17