Page 160 - biologia 8
P. 160
5.1 Badanie ekosystemów w okolicy
Ćwiczenie 1
Badamy żywe i nieożywione elementy ekosystemu
Potrzebne materiały: notatnik (zeszyt przedmiotowy lub karta pracy), ołówek, lornetka (opcjonalnie), lupa.
Opis czynności:
1 Przypomnij sobie albo sprawdź w podręczniku definicje biotopu, biocenozy
i ekosystemu.
2 Wybierz się na spacer po najbliższej okolicy twojej szkoły lub domu. Po-
patrz na środowisko w sposób naukowy, tak jak obserwują je biolodzy.
3 Wybierz obszar, którego powierzchnia wynosi co najmniej 10 m .
2
4 Przyjrzyj się elementom składowym ekosystemu: żywym i nieożywionym.
Wypisz je i jeśli to możliwe, podaj ich liczbę. Drobne organizmy (np. mrówki)
obserwuj za pomocą lupy (il. 5.1). Do oglądania tych oddalonych (np. pta-
ków) może być przydatna lornetka.
5.1 Dzięki lupie możemy dostrzec
5 Podaj czas (np. 2 tygodnie) i częstotliwość (np. codziennie o godz. 16.00) szczegóły budowy drobnych
prowadzenia obserwacji. Notuj zauważone zmiany. organizmów
Wyniki obserwacji:
1 Określ, w jakim ekosystemie (np. las liściasty, łąka, ogród, trawnik, aleja) znajduje się twój obszar badawczy.
2 Co stanowi nieożywioną część – biotop – badanego ekosystemu?
3 Czy obserwowaną biocenozę tworzą organizmy wodne czy lądowe? Wymień po 3 różne organizmy z każdego kró-
lestwa, które odnajdujesz. Jeśli nie znasz ich nazw, opisz je i narysuj. Jak myślisz, które organizmy – grzyby, rośliny
czy zwierzęta – są tu najliczniej reprezentowane?
4 Jakie zależności dostrzegasz pomiędzy biotopem a biocenozą badanego terenu? Spróbuj je opisać. Przykładowo:
trzciny wyrastają z piaszczystego dna jeziora, ale nie dalej niż 5 m od brzegu.
Ćwiczenie 2
Badanie zależności pokarmowych w biocenozie
Potrzebne materiały: lupa, klucz lub atlas do oznaczania roślin, klucz lub atlas
do oznaczania zwierząt (owadów, pajęczaków, bezkrę-
gowców), zeszyt przedmiotowy, ołówek.
Opis czynności:
1 Wybierz w swojej okolicy ekosystem, w którym będą prowadzone badania.
Podaj jego nazwę.
2 Zaobserwuj, jakie organizmy występują w wybranym ekosystemie oraz
w jaki sposób się odżywiają.
5.2 Kwietnik przyjmuje barwę kwiatu,
3 Skorzystaj z klucza lub atlasu i oznacz obserwowane organizmy.
na którym przebywa, i z zaskoczenia
4 Przerysuj tabelę do zeszytu i uzupełnij ją. atakuje owady odwiedzające roślinę
158