Page 160 - biologia 8
P. 160

5.1      Badanie ekosystemów w okolicy





        Ćwiczenie 1

        Badamy żywe i nieożywione elementy ekosystemu
        Potrzebne materiały:   notatnik (zeszyt przedmiotowy lub karta pracy), ołówek, lornetka (opcjonalnie), lupa.

        Opis czynności:
         1   Przypomnij sobie albo sprawdź w podręczniku definicje biotopu, biocenozy
             i ekosystemu.
         2   Wybierz się na spacer po najbliższej okolicy twojej szkoły lub domu. Po-
             patrz na środowisko w sposób naukowy, tak jak obserwują je biolodzy.
         3   Wybierz obszar, którego powierzchnia wynosi co najmniej 10 m .
                                                                    2
         4   Przyjrzyj się elementom składowym ekosystemu: żywym i nieożywionym.
             Wypisz je i jeśli to możliwe, podaj ich liczbę. Drobne organizmy (np. mrówki)
             obserwuj za pomocą lupy (il. 5.1). Do oglądania tych oddalonych (np. pta-
             ków) może być przydatna lornetka.
                                                                                5.1    Dzięki lupie możemy dostrzec
         5   Podaj czas (np. 2 tygodnie) i częstotliwość (np. codziennie o godz. 16.00)   szczegóły budowy drobnych
             prowadzenia obserwacji. Notuj zauważone zmiany.                    organizmów
        Wyniki obserwacji:

         1   Określ, w jakim ekosystemie (np. las liściasty, łąka, ogród, trawnik, aleja) znajduje się twój obszar badawczy.
         2   Co stanowi nieożywioną część – biotop – badanego ekosystemu?
         3   Czy obserwowaną biocenozę tworzą organizmy wodne czy lądowe? Wymień po 3 różne organizmy z każdego kró-
             lestwa, które odnajdujesz. Jeśli nie znasz ich nazw, opisz je i narysuj. Jak myślisz, które organizmy – grzyby, rośliny
             czy zwierzęta – są tu najliczniej reprezentowane?

         4   Jakie zależności dostrzegasz pomiędzy biotopem a biocenozą badanego terenu? Spróbuj je opisać. Przykładowo:
             trzciny wyrastają z piaszczystego dna jeziora, ale nie dalej niż 5 m od brzegu.



        Ćwiczenie 2
        Badanie zależności pokarmowych w biocenozie

        Potrzebne materiały:   lupa, klucz lub atlas do oznaczania roślin, klucz lub atlas
                             do oznaczania zwierząt (owadów, pajęczaków, bezkrę-
                             gowców), zeszyt przedmiotowy, ołówek.

        Opis czynności:
         1   Wybierz w swojej okolicy ekosystem, w którym będą prowadzone badania.
             Podaj jego nazwę.
         2   Zaobserwuj, jakie organizmy występują w wybranym ekosystemie oraz
             w jaki sposób się odżywiają.
                                                                                5.2    Kwietnik przyjmuje barwę kwiatu,
         3   Skorzystaj z klucza lub atlasu i oznacz obserwowane organizmy.
                                                                                na którym przebywa, i z zaskoczenia
         4   Przerysuj tabelę do zeszytu i uzupełnij ją.                        atakuje owady odwiedzające roślinę

                                      158
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165