Page 161 - biologia 8
P. 161
Tab. 5.1 Gatunki organizmów w obserwowanym ekosystemie
Przykłady organizmów
Sposoby odżywiania się
(nazwy gatunkowe)
organizmy samożywne ?
zwierzęta roślinożerne ?
zwierzęta drapieżne ?
pasożyty roślin i zwierząt ?
organizmy rozkładające szczątki roślin i zwierząt ?
Wyniki obserwacji:
1 Skorzystaj z informacji z atlasów lub kluczy do oznaczania i uzupełnij tabelę w zeszycie.
2 Zastanów się, czy możesz określić, na którym poziomie troficznym znajdują się znalezione przez ciebie organizmy.
Jeśli jest to trudne, wyjaśnij, dlaczego tak się dzieje.
Ćwiczenie 3
Badanie liczebności, rozmieszczenia i zagęszczenia wybranego gatunku rośliny zielnej
Potrzebne materiały: 4 paliki do wbicia w ziemię (np. tyczki bambusowe długości 50 cm), kawałek sznurka (długości
nieco ponad 4 m), taśma miernicza, notatnik, ołówek, kredki.
Opis czynności:
1 Wbij pierwszy palik w ziemię. Za pomocą taśmy mierniczej wyznacz
kwadrat o bokach 1 m x 1 m. W każdym rogu kwadratu wbij palik. 33,3 cm
2 Połącz sznurkiem paliki. Przywiąż sznurek możliwie blisko podłoża
i otocz pętlą kolejne paliki. W ten sposób wytyczysz poletko badawcze.
3 Narysuj w notatniku plan wyznaczonego poletka. Zachowaj odpowied-
nie proporcje. Dla ułatwienia podziel swój plan na 9 równych części we-
dług zamieszczonego obok wzoru.
4 Zidentyfikuj, np. korzystając z klucza do oznaczania gatunków, ten ga- 1 m
tunek, który występuje najliczniej (dominuje) na wyznaczonym poletku.
5 Zaznacz na planie wyznaczonego poletka miejsca występowania osob-
ników wytypowanego gatunku.
Wyniki obserwacji:
1 Przypomnij sobie definicje liczebności i zagęszczenia. Następnie oblicz 5.3 Plan poletka badawczego
te parametry dla badanego gatunku. w skali 1 : 20
2 Przeanalizuj wykonany schemat i na tej podstawie określ rodzaj struk-
tury przestrzennej tego gatunku (przypomnij sobie temat 3.8).
3 Sprawdź, kto z osób w twojej klasie badał liczebność, zagęszczenie i rozmieszczenie tego samego gatunku. Policzcie
wspólnie średnie wartości badanych parametrów.
159