Page 161 - biologia 8
P. 161

Tab. 5.1    Gatunki organizmów w obserwowanym ekosystemie


                                                                                        Przykłady organizmów
                                  Sposoby odżywiania się
                                                                                         (nazwy gatunkowe)
           organizmy samożywne                                                                    ?

           zwierzęta roślinożerne                                                                 ?

           zwierzęta drapieżne                                                                    ?

           pasożyty roślin i zwierząt                                                             ?

           organizmy rozkładające szczątki roślin i zwierząt                                      ?



          Wyniki obserwacji:
           1   Skorzystaj z informacji z atlasów lub kluczy do oznaczania i uzupełnij tabelę w zeszycie.
           2   Zastanów się, czy możesz określić, na którym poziomie troficznym znajdują się znalezione przez ciebie organizmy.
              Jeśli jest to trudne, wyjaśnij, dlaczego tak się dzieje.


          Ćwiczenie 3

          Badanie liczebności, rozmieszczenia i zagęszczenia wybranego gatunku rośliny zielnej

          Potrzebne materiały:   4 paliki do wbicia w ziemię (np. tyczki bambusowe długości 50 cm), kawałek sznurka (długości
                               nieco ponad 4 m), taśma miernicza, notatnik, ołówek, kredki.

          Opis czynności:
           1   Wbij pierwszy palik w ziemię. Za pomocą taśmy mierniczej wyznacz
              kwadrat o bokach 1 m x 1 m. W każdym rogu kwadratu wbij palik.                          33,3 cm
           2   Połącz  sznurkiem  paliki.  Przywiąż  sznurek  możliwie  blisko  podłoża
              i otocz pętlą kolejne paliki. W ten sposób wytyczysz poletko badawcze.
           3   Narysuj w notatniku plan wyznaczonego poletka. Zachowaj odpowied-
              nie proporcje. Dla ułatwienia podziel swój plan na 9 równych części we-
              dług zamieszczonego obok wzoru.
           4   Zidentyfikuj, np. korzystając z klucza do oznaczania gatunków, ten ga-                           1 m
              tunek, który występuje najliczniej (dominuje) na wyznaczonym poletku.
           5   Zaznacz na planie wyznaczonego poletka miejsca występowania osob-
              ników wytypowanego gatunku.

          Wyniki obserwacji:

           1   Przypomnij sobie definicje liczebności i zagęszczenia. Następnie oblicz   5.3    Plan poletka badawczego
              te parametry dla badanego gatunku.                                w skali 1 : 20
           2   Przeanalizuj wykonany schemat i na tej podstawie określ rodzaj struk-
              tury przestrzennej tego gatunku (przypomnij sobie temat 3.8).
           3   Sprawdź, kto z osób w twojej klasie badał liczebność, zagęszczenie i rozmieszczenie tego samego gatunku. Policzcie
              wspólnie średnie wartości badanych parametrów.

                                                                                   159
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166