Page 72 - 883351_podrecznik chemia_kl7_nowaPP
P. 72

Sprawdźmy, jak zapisana na s. 69 interpretacja ma się do rzeczywistości, czyli
                                            do zmian właściwości pierwiastków chemicznych.
                                            •  Grupa 1 – atomy wszystkich pierwiastków chemicznych mają na powło-
                                               ce walencyjnej jeden elektron, wszystkie są bardzo aktywnymi metalami
                                               (często muszą być przechowywane w nafcie, bez dostępu tlenu z powie-
                                               trza). Aktywność chemiczna (jeden ze sposobów interakcji między ato-
                                               mami pierwiastków chemicznych) rośnie w dół grupy, więc np. potas jest
                A.           B.
                                               metalem bardziej aktywnym niż umieszczony wyżej sód (il. 2.10).
        2.10    Potas (A.) reaguje z wodą
        gwałtowniej niż sód (B.)               Jednym z powodów większej aktywności potasu niż sodu jest odległość
                                            elektronów tworzących powłokę walencyjną od jąder atomowych obu pier-
                                            wiastków chemicznych. Potas ma cztery powłoki (il. 2.11), natomiast sód tylko
                                            trzy (il. 2.12). Wynika z tego, że w atomie potasu elektrony biorące udział
                                            w interakcjach między atomami są słabiej związane z jądrem (łatwiej je ode-
                                            rwać z powłoki walencyjnej) niż elektrony w atomie sodu.


                                             +19     2e –  8e –   8e –  1e –
                                             +19     2e –  8e –   8e –  1e –
                                                  K      L     M     N
                                                  K      L     M     N

                                            2.11    Uproszczony model atomu potasu



                                             +11     2e –  8e –   1e –
                                             +11     2e –  8e –   1e –
                                                  K      L     M
                                                  K      L     M
                                            2.12    Uproszczony model atomu sodu

                                            •  Grupa 17 – atomy wszystkich pierwiastków chemicznych mają na powło-
                                                ce walencyjnej siedem elektronów, prawie wszystkie są niemetalami. Ze
                                                względu na bardzo dużą aktywność chemiczną są one uważane za nie-
                                                bezpieczne. Wraz ze wzrostem liczby atomowej następuje spadek aktyw-
                                                ności chemicznej niemetali, dlatego najaktywniejszy jest fluor, a najmniej
                                                aktywny to jod.
                                            •  Okres 3 – ze wzrostem liczby atomowej następuje wzrost liczby elek-
                A.           B.
                                                tronów walencyjnych, dlatego atom sodu ma jeden elektron walencyjny,
        2.13    Sód (A.) reaguje z wodą         a atom chloru aż siedem elektronów walencyjnych. Charakter metaliczny
        gwałtownie, magnez (B.) dopiero         pierwiastków zmniejsza się, więc sód, magnez i glin to metale, a krzem,
        po pewnym czasie lub po                 fosfor, siarka, chlor i argon to niemetale. Najaktywniejszy spośród metali
        ogrzaniu układu. Sód jest metalem       okresu trzeciego jest metal, który znajduje się w pierwszej grupie − sód,
        aktywniejszym od magnezu
                                                a  najaktywniejszy  niemetal  to  –  umiejscowiony  w  grupie  siedemnastej
                                                chlor. Podsumujmy – znajomość położenia pierwiastka w układzie okreso-
                                                wym ułatwia jego identyfikację, dostarcza wielu informacji o jego właści-
                                                wościach i dlatego tablica ta jest podstawowym źródłem wiedzy chemika.

                                       70
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77