Page 103 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 103

Co mają ze sobą wspólnego: przepływ wody przez rury, lot samolotu, pływanie żaglówką i zrywanie
         dachów przez silny wiatr? Domyślasz się pewnie, że chodzi o zjawiska opisane tym samym prawem.
         Przeanalizujmy teraz te przypadki.



            Lot samolotu i siła nośna
            Wykonaj jeszcze jedno proste doświadczenie. Wygnij lekko kartkę
            papieru i przyklej ją taśmą klejącą z jednej strony do stołu. Następnie
            dmuchnij tak, aby strumień powietrza przemieszczał się nad nią. Na
            pewno zauważyłeś, że część kartki po przeciwnej stronie uniosła się
            ku górze.


                                                                                              siła nośna
            Skrzydło jest tak wyprofilowane, że powierzchnia od góry jest
            wypukła, a od spodu – płaska. Dzięki takiemu wyprofilowaniu       ciśnienie
            powietrze nad jego górną powierzchnią porusza się znacznie szybciej   niskie
            niż pod nim. Dlatego ciśnienie nad skrzydłem jest niższe niż pod
            skrzydłem. Powstaje różnica ciśnień, a więc i sił parcia, a wynikająca
            z niej siła nośna skierowana jest do góry. Siła nośna jest większa, gdy
            większa jest prędkość samolotu. Dlatego samolot, żeby
            w ogóle oderwać się od pasa startowego, musi się najpierw na nim
            rozpędzić do znacznej prędkości. Gdy szybkość samolotu maleje,
            maleje również siła nośna. Dla każdego samolotu istnieje szybkość
            minimalna, poniżej której samolot spada. Siła nośna jest bardzo
            pożyteczna i wykorzystywana także przez ptaki.
                                                                              ciśnienie wysokie



            Wiatr w żagle
            Jacht także porusza się dzięki sile nośnej, którą wytwarza wiatr opływający żagiel. Po stronie wypukłej
            (zawietrznej) powietrze porusza się szybciej, co sprawia, że jest tam niższe ciśnienie.
            W wyniku różnicy ciśnień po obu stronach żagla jest on zasysany na stronę zawietrzną. Można
            powiedzieć, że jacht jest ciągnięty, a nie – pchany przez wiatr. Dzięki temu może płynąć z większą
            szybkością, niż wieje wiatr.


            Zrywanie dachów
            Struga wiatru opływająca budynek zwęża się w pobliżu jego dachu i nabiera większej szybkości. Zatem
            tuż ponad dachem panuje znacznie niższe ciśnienie niż na poziomie pod dachem. Wytworzona różnica
            ciśnień powoduje powstanie skierowanej pionowo w górę siły nośnej. W przypadku bardzo silnych
            huraganowych wiatrów siła ta jest na tyle duża, że może oderwać dach od budynku



            Zadania

            1.   Wykonaj doświadczenie: dmuchaj w dwie kartki papieru trzymane blisko siebie w powietrzu. Wyjaśnij swoje
                obserwacje.
            2.   Opisz, w jaki sposób działają skrzydła samolotu i jak powstaje siła nośna.
            3.  Wyszukaj w internecie informacje i wyjaśnij, w jaki sposób powstają przeciągi w domach, gdy są otwarte okna.
            4.  Spróbuj wyjaśnić, czy działanie odkurzacza ma coś wspólnego z prawem Bernoulliego.
            5.  Dlaczego wiatr zrywa spadziste dachy i porywa je w górę, chociaż wieje poziomo?



                                                                                   101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108