Page 13 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 13

Przyrządy i pomiary                                                        Ciekawe!

         Legenda głosi, że włoski uczony – Galileusz (Galileo Galilei) – by zbadać
          odkryte przez siebie prawo spadania ciał, zrzucał różne przedmioty z Krzy-
          wej Wieży w Pizie. Musiał on, prowadząc rozważania, przemyśleć i objaśnić
          wyniki swoich doświadczeń, znaleźć przyczyny zjawisk. Przeprowadzał swoje
          słynne  „eksperymenty  myślowe”,  wymagające  wytężonej  pracy  umysłowej,
          aby odkryć, jak ciała spadałyby w próżni. Galileusz nie mógł za swojego życia
          posłużyć się przyrządami wytwarzającymi próżnię.
             Teraz, ucząc się fizyki i przeprowadzając doświadczenia, będziesz mógł
          wykorzystać  rozmaite  przyrządy  (il.  1.8)  oraz  dokonać  nimi  pomiaru
          różnych wielkości fizycznych, np. czasu, temperatury. Postaraj się również,
          prowadząc obserwacje i wykonując doświadczenia, przeprowadzać ekspery-
          menty myślowe i wyciągać wnioski.




                                                                                      Galileusz (1564–1642) – włoski uczony,
                                                                                     eksperymentator. Ukończył szkołę we
                                                                                      Florencji, a następnie uniwersytet w Pi-
                                                                                     zie. Dokonał wielu odkryć i wynalazków.
                                                                                      Odkrył np. prawo swobodnego spa-
                                                                                     dania ciał oraz prawo ruchu wahadła.
                                                                                     Zbudował m.in. termoskop, zwany ter-
                                                                                      mometrem Galileusza.



          A.             B.                     C.
         1.8  Przyrządy pomiarowe: A. cylinder miarowy, B. stoper, C. miernik


          Czynniki istotne i nieistotne dla przebiegu doświadczenia
          Pamiętasz doświadczenie z ciężkim przedmiotem, z którym miałeś wykonać
          obrót z wyciągniętymi w przód rękami?
             Zastanów się, które z wymienionych niżej czynników mogły mieć wpływ
          na wynik doświadczenia.
         •  Ciężar przedmiotu. Czy, jeśli byłby lżejszy, łatwiej byłoby wykonać obrót?
         •  Ułożenie rąk. Czy, jeśli byłyby pochylone w dół lub uniesione w górę, mia-
             łoby to znaczenie?
         •  Obuwie, w którym się obracasz.
         •  Miejsce obrotu.
         •  Kolor przedmiotu.


             Na pewno odpowiesz, że nie wszystkie wymienione czynniki mają wpływ
          na  sposób,  w  jaki  się  obracasz.  Możesz  również  wymienić  te,  które  mają
          wpływ na przebieg twojego doświadczenia. Określisz w ten sposób czynniki
          istotne i nieistotne dla jego przebiegu.                                   1.9  Krzywa Wieża w Pizie

                                                                                   11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18