Page 15 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
        P. 15
     W skrócie                                                                  Ciekawe!
               Podstawowym źródłem wiedzy fizycznej są obserwacje, pomiary
              i doświadczenia.
               Doświadczenia przeprowadzane są po to, aby można było wyjaśnić
              pewne prawidłowości i zweryfikować postawione wcześniej hipotezy.
              Zweryfikowane w doświadczeniach podstawowe prawidłowości zwane
              są prawami fizycznymi, a sposób postępowania badaczy to metoda
              naukowa.
               W przebiegu doświadczenia można wskazać czynniki istotne i nieistotne.  Jednym z  podstawowych  źródeł  wie-
                                                                                     dzy fizycznej o cząstkach elementar-
               Ciało fizyczne to dowolny przedmiot lub organizm żywy stanowiący obiekt   nych są eksperymenty przeprowadzane
              zainteresowania fizyki.
                                                                                     w ośrodku naukowo-badawczym Euro-
               Substancja to materiał, z którego zbudowane jest ciało fizyczne.      pejskiej Organizacji Badań Jądrowych
                                                                                     CERN położonym na przedmieściach
                                                                                     Genewy, na granicy Szwajcarii i Francji.
          Czy już umiesz? Sprawdź się!                                               CERN zatrudnia 2600 stałych pracow-
                                                                                     ników oraz około 8000 naukowców i in-
           1   Spróbuj wskazać zdania, które opisują obserwacje, pomiary             żynierów reprezentujących ponad 500
              lub doświadczenia.                                                     instytucji naukowych z całego świata.
                                                                                     Najważniejszym narzędziem ich pracy
              a)  Wkładamy pionowo do wody ołówek, a następnie patrzymy, co będzie
                 się działo przy jego wyciąganiu z wody.                             jest największy na świecie akcelerator
              b)  Mierzymy czasy, w jakich uczniowie pokonywali dystans 60 metrów,   cząstek – Wielki Zderzacz Hadronów
                 i wskazujemy, kto zwyciężył.                                        (LHC). Mało kto wie, że sieć WWW na-
              c)  Oglądamy skoki narciarskie i notujemy, na której pozycji znalazł się   rodziła się w CERN-ie, na potrzeby infor-
                 polski skoczek.                                                     mowania o badaniach.
              d)   Wkładamy torebkę herbaty ekspresowej do szklanki z zimną wodą,
                 a drugą – do szklanki z gorącą wodą. Patrzymy, co się dzieje.
              e)  Wyglądamy przez okno i opisujemy, jaka jest pogoda.
           2   Przerysuj tabelę do zeszytu i uporządkuj podane słowa – wpisz je
              do odpowiednich kolumn tabeli.
                 z  woda, żelazo, gwóźdź, papier, drewno, rower, ławka, Ziemia, drzewo,
                   plastik
                     Ciało fizyczne                      Substancja
           3   Wyobraź sobie, że chcesz zbadać, jak stygnie gorąca herbata wlana do
              kubka. Jak myślisz, które z wymienionych niżej czynników mogą mieć
              wpływ na to, jak szybko herbata stygnie?
              a)  Substancja, z jakiej wykonany jest kubek.
              b)  Rodzaj termometru (czy jest elektroniczny, czy szklany).
              c)  Kolor kubka.
              d)  Temperatura otoczenia.
              e)  To, na czym stoi kubek.
                                                                                   13
     	
