Page 128 - geografia 7
P. 128

Ciekawe!                            Oprócz budowy nowych jednostek zajmują się naprawami i modernizacją
                                            statków. Co roku w polskich stoczniach remontuje się od 500 do 600 statków.
                                            Powstają w nich także inne wyroby metalowe, np. podpory dla elektrowni
                                            wiatrowych. Wiele stoczni dobrze prosperuje, m.in. dzięki budowie jednostek
                                            na podstawie własnych projektów (np. międzynarodowym uznaniem cieszą
                                            się polskie statki z napędem gazowym) i realizacji specjalistycznych za-
                                            mówień, np. na statki do naprawy elektrowni wiatrowych na morzu (il. 3.46).
                                            Obecnie w ramach polityki reindustrializacji polskie stocznie otrzymują
                                            wsparcie państwa, np. w postaci zamówień dla Marynarki Wojennej RP.
        Stocznia Gdańska to szczególne miejsce.
        Przez wiele lat była nie tylko dużym przed-  Statki
        siębiorstwem, ale także areną ważnych
        wydarzeń historycznych: strajków robot-  Liczba  polskich  statków  morskich  w  ciągu  ostatnich  30  lat  znacznie  się
        ników i podpisania porozumień sierpnio-  zmniejszyła – z 247 na początku lat 90. XX w. do 128 w 2000 r. W 2021 r.
        wych w 1980 r., co zapoczątkowało upa-  było ich 88 sztuk. Ze względów ekonomicznych część jednostek będących
        dek komunizmu w Europie.
                                            polską własnością pływa pod tzw. tanią banderą. Określa się w ten sposób
                                            państwa, w których rejestracja statków, opłaty i ubezpieczenie są szczególnie
                                            tanie. Zalicza się do nich m.in. Panamę, Liberię czy Bahamy.


                                            Rybołówstwo
                                            Polscy rybacy (il. 3.47) pracują przede wszystkim na Morzu Bałtyckim (w 2020 r.
                                            stąd  pochodziło  prawie  70%  wszystkich  połowów)  i  na  Morzu  Północnym.
                                            W Morzu Bałtyckim łowi się szproty, śledzie i płastugi (stornie, gładzice, tur-
                                            boty), rzadziej dorsze, a w Oceanie Atlantyckim – np. ostroboki. Wielkość po-
                                            łowów jest regulowana przez wprowadzone w Unii Europejskiej limity, które
                                            mają na celu chronić populacje poszczególnych gatunków ryb. Ochrona łowisk,
                                            m.in. polegająca na wprowadzeniu wyłącznych stref ekonomicznych o szero-
                                            kości 200 mil, wpłynęła w przeszłości na redukcję polskiej floty dalekomorskiej
                                            (z ok. 150 statków w latach 80. XX w. do dwóch w 2022 r.). Wprowadzenie tych
        Poszukaj w różnych źródłach informacji
        o cechach biologicznych i gospodar-  stref spowodowało zmiany w dostępie do łowisk dla poszczególnych państw.
        czym wykorzystaniu ostroboków.      Korzystanie przez obcą flotę z tych stref jest niemożliwe lub bardzo drogie.























        3.46    Statek zbudowany w stoczni Cris w Gdańsku     3.47    Kutry rybackie w Ustce

                                      126



                                                                                                              28.11.2022   21:32:53
   1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd   126
   1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd   126                                                            28.11.2022   21:32:53
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133