Page 126 - geografia 7
P. 126
Porty
Porty odgrywają bardzo ważną rolę w gospodarce, gdyż są miejscem wymiany
handlowej. Nawet jeżeli państwo nie ma dostępu do morza, to i tak korzysta
z portów, np. część towarów importowanych przez Czechy i eksportowanych
z tego kraju jest przeładowywana w porcie w Szczecinie.
Polska ma cztery porty o dużym znaczeniu dla gospodarki. Są to: Gdańsk
(il. 3.42), Gdynia, Świnoujście (il. 3.43) i Szczecin.
3.42 Działający od 2007 r. port 3.43 Funkcjonujący od 2015 r.
kontenerowy w Gdańsku jest jedynym gazoport w Świnoujściu, w którym
portem na Morzu Bałtyckim, który jest przeładowywany skroplony
może przyjmować transoceaniczne gaz ziemny, zwiększa niezależność
kontenerowce z Chin (stan w 2022 r.) energetyczną Polski
14° 16° ł t y c k i e Władysławowo Nynäshamn 20°
18°
Karlskrona
Ystad
Jastarnia
Trelleborg
(obwód
M o r z e B a Ustka Łeba Hel R O S J A
Gdynia kaliningradzki)
Darłowo
Gdańsk
Dźwirzyno Elbląg
Kołobrzeg
54° Dziwnów Wisła
Świnoujście 54°
Stepnica Obroty ładunkowe w portach Udział poszczególnych portów
Y 0 25 50 75 km morskich 88,6 mln t (2020 r.) w obrotach ogólnokrajowych (2020 r.)
Police
C porty morskie z dużymi towary masowe
przeładunkami towarów towary inne 10% suche 34% Police 2% inne porty 0,5%
M Szczecin porty morskie z małymi Szczecin 11%
przeładunkami towarów Gdańsk
E wybrane miejscowości 45,5%
z portami morskimi
I
Ystad pasażerskie połączenia promowe
N
kanał żeglugowy na Mierzei
Wiślanej
autostrady, drogi ekspresowe towary
masowe
ciekłe 26%
drogi główne krajowe
Świnoujście 17%
Odra
linie kolejowe drobnica 30% Gdynia 24%
3.44 Porty morskie i ich udział w ogólnokrajowych obrotach ładunków oraz udział poszczególnych grup towarów
przeładowywanych w polskich portach
124
28.11.2022 21:32:47
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 124 28.11.2022 21:32:47
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 124