Page 148 - geografia 7
P. 148
Liderzy przedsiębiorczości
Sukcesy przedsiębiorstw (il. 3.76) w dużym stopniu wpływają na rozwój spo-
łeczno-gospodarczy kraju – zwiększają dochody państwa i możliwości za-
trudnienia. Najczęściej do sukcesów przedsiębiorstw prowadzą działania tych
właścicieli lub osób nimi zarządzających, o których można powiedzieć, że są
przedsiębiorczy (il. 3.77).
3.76 Gazeta „Puls Biznesu” Cechy osoby przedsiębiorczej
prowadzi co roku ranking
najlepszych małych i średnich
aktywność
przedsiębiorstw. Zwycięzcom pozwala szybko podejmować decyzje i właściwie reagować
jest przyznawana statuetka – w trudnych sytuacjach
Gazeli Biznesu
skłonność do ryzyka
niezbędna przy podejmowaniu decyzji, których wyniki są trudne
do przewidzenia
elastyczność
pomaga przystosować się do zmiennych warunków
operatywność
pozwala dostrzegać szanse w otaczającej rzeczywistości i wykorzystywać je
Na schemacie (il. 3.77) podano wybra- innowacyjność
ne cechy osoby przedsiębiorczej. Podaj opieranie działań na nowatorskich rozwiązaniach – usprawnia proces
jeszcze jedną cechę takiej osoby. Na- produkcji i pomaga zdobywać nowe rynki
stępnie przedyskutujcie w parach, czy
podaliście takie same cechy. 3.77 Wybrane cechy osób przedsiębiorczych
Jesteście jeszcze na tyle młodzi, że nie jest oczywiste, czy w dorosłym ży-
ciu będziecie prowadzili własną działalność gospodarczą. W waszym wieku
nie wiedzieli tego też założyciele przedsiębiorstw przedstawionych na s. 138
i 139. W swoich wypowiedziach wskazują oni własne działania i cechy, które,
ich zdaniem, pomogły im w odniesieniu sukcesu (il. 3.78).
Na przykład Irena Szołomicka-Orfinger (założycielka Dr Irena Eris) za-
obserwowała, że na co dzień ludziom brakuje czasu na zabiegi w gabinetach
3.78 Polska Agencja Rozwoju kosmetycznych. Dlatego otworzyła hotel SPA, w którym można korzystać
Przedsiębiorczości zarządza
funduszami pochodzącymi z takich usług w czasie wypoczynku z rodziną. Przedsiębiorstwo odniosło
z budżetu państwa i Unii duży sukces i wyznaczyło kierunek rozwoju branży. Z kolei Ryszard Florek
Europejskiej, przeznaczonymi (założyciel Fakro) podkreśla, że firma, która nie rozwija swojej oferty, będzie
na wspieranie małych i średnich mieć gorszą pozycję na rynku. Za przykład innowacyjności własnego przed-
przedsiębiorstw. W jej publikacjach
można znaleźć przykłady siębiorstwa podaje dużą liczbę patentów wypracowanych przez licznie za-
przedsiębiorczych działań Polaków trudnianych inżynierów.
146
28.11.2022 21:33:36
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 146 28.11.2022 21:33:36
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 146