Page 152 - geografia 7
P. 152
Na rozwój turystyki mają wpływ poziom gospodarki i walory turystyczne. Walory turystyczne to elementy
środowiska, które zachęcają ludzi do zwiedzania danego obszaru. Zależą one od upodobań danej osoby oraz
długości podróży i jej celu.
Walory przyrodnicze Walory kulturowe
• dobrze zachowane środowisko naturalne: duża lesistość • ośrodki miejskie: Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdańsk
i liczne obszary cenne przyrodniczo (podlegające ochronie) • świadectwa II wojny światowej
• różnorodność krajobrazów: wybrzeże morskie, pojezierza, • duży potencjał polskiej wsi
wyżyny, doliny rzek i góry • różnorodne zabytki architektury i muzea
• obiekty wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO
Gospodarka morska to część gospodarki państwa, na którą składa się wszelka działalność związana z morzem.
Poszczególne działania można zakwalifikować do wszystkich trzech sektorów gospodarki.
transport morski stocznie remontowe Porty morskie Polski
przewóz towarów i pasażerów naprawy statków, i przeładunek w 2020 r.
na promach i statkach jachtów i innych jednostek
Gdańsk – 41 mln t
Gdynia – 21 mln t
Świnoujście – 15 mln t
porty morskie Gospodarka wydobywanie Szczecin – 10 mln t
przeładunek, złóż mineralnych inne – 2 mln t
handel morska z dna morza
rolnictwo
rybołówstwo stocznie
przemysł
porty budowa statków
usługi rybackie i jachtów
Czy już umiesz? Sprawdź!
1 Scharakteryzuj strukturę zatrudnienia w poszczególnych sektorach polskiej gospodarki. O czym ona świadczy?
Jak Polska prezentuje się pod tym względem na tle Europy?
2 Podaj trzy przykłady, w jaki sposób można zwiększyć efektywność produkcji rolnej.
3 Wymień trzy rośliny uprawne, które mają duże znaczenie w polskim rolnictwie. Następnie wskaż na mapie obszary
ich upraw i wyjaśnij przyczynę takiego rozmieszczenia.
4 Przedstaw zmiany, które zaszły w polskim przemyśle, na trzech wybranych przykładach. Wskaż ich przyczyny.
5 Wyjaśnij wpływ komunikacji na rozwój danego regionu i poziom życia jego mieszkańców.
6 Wymień usługi, z jakich udało ci się dzisiaj skorzystać.
7 Wykonajcie klasową encyklopedię polskich przedsiębiorstw, które odnoszą sukcesy na arenie międzynarodowej.
Najpierw wspólnie w klasie ustalcie zakres informacji do wyszukania i opracujcie wzór formularza, do którego
będziecie te informacje wpisywać. Następnie każdy z was przygotuje dane o wybranym przedsiębiorstwie
i przedstawi je całej klasie. Karty połączcie w jedną publikację.
8 Pani Eliza jest ekspedientką, a jej syn – uczniem ostatniej klasy liceum. Oboje uważają, że nie mają wpływu
na polską gospodarkę. Wyjaśnij im, że są w błędzie. Podaj po trzy argumenty dla każdej z osób.
150
28.11.2022 21:33:37
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 150 28.11.2022 21:33:37
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 150