Page 31 - GwK_podrecznik_cz-2_kl-2_2018
P. 31
48. Wiatr pędzi, wiatr gna…
Od bardzo dawna ludzie zastanawiali się,
jak wykorzystać siłę wiatru.
Już w jedenastym wieku w Europie
budowano urządzenia zwane wiatrakami.
Pompowały one wodę i mieliły ziarno.
Obecnie w wielu krajach buduje się
elektrownie wiatrowe, które wytwarzają
energię elektryczną, wykorzystując pracę
wielu wiatraków. Taki sposób wytwarzania
energii nie niszczy przyrody.
Holandia to niewielkie państwo w Europie.
Holendrzy wykorzystywali wiatraki
do wypompowywania wody z podmokłych
terenów, które chcieli osuszyć.
1. Patrząc na mapę, powiedz, przez jakie państwo
trzeba jechać z Polski do Holandii.
2. Wykonaj doświadczenia.
Na stole połóż piórka lub skrawki papieru. Nadmuchaj
balonik i zaciśnij jego otwór. Wypuszczaj powietrze
z balonika, kierując je na rzeczy poukładane na stole.
Zaobserwuj, co dzieje się na stole.
Powiedz, co według ciebie
przesunęło piórka i papierki.
Poruszaj energicznie kartką papieru lub zrobionym
z niej wachlarzem. Powiedz, co czujesz.
Poruszająca się kartka wywołała ruch powietrza,
czyli wiatr. To właśnie poruszające się powietrze
przesunęło drobne rzeczy leżące na stole.
29