Page 31 - GwK_podrecznik_cz-2_kl-2_2018
P. 31

48. Wiatr pędzi, wiatr gna…





                                                 Od bardzo dawna ludzie zastanawiali się,
                                                 jak wykorzystać siłę wiatru.

                                                 Już w jedenastym wieku w Europie

                                                 budowano urządzenia zwane wiatrakami.
                                                 Pompowały one wodę i mieliły ziarno.

                                                 Obecnie w wielu krajach buduje się
                                                 elektrownie wiatrowe, które wytwarzają

                                                 energię elektryczną, wykorzystując pracę
                                                 wielu wiatraków. Taki sposób wytwarzania

                                                 energii nie niszczy przyrody.
                                                 Holandia to niewielkie państwo w Europie.

                                                 Holendrzy wykorzystywali wiatraki
                                                 do wypompowywania wody z podmokłych

                                                 terenów, które chcieli osuszyć.




            1.  Patrząc na mapę, powiedz, przez jakie państwo
                trzeba jechać z Polski do Holandii.
            2.  Wykonaj doświadczenia.


                       Na stole połóż piórka lub skrawki papieru. Nadmuchaj

                balonik i zaciśnij jego otwór. Wypuszczaj powietrze
                z balonika, kierując je na rzeczy poukładane na stole.

                Zaobserwuj, co dzieje się na stole.

                Powiedz, co według ciebie
                przesunęło piórka i papierki.







                                                  Poruszaj energicznie kartką papieru lub zrobionym
                                           z niej wachlarzem. Powiedz, co czujesz.


                                           Poruszająca się kartka wywołała ruch powietrza,

                                           czyli wiatr. To właśnie poruszające się powietrze
                                           przesunęło drobne rzeczy leżące na stole.


                                                                                                          29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36