Page 33 - GwK_podrecznik_cz-2_kl-2_2018
P. 33
Wiatr półnoCny:
Affu! Affu! Ja jestem wiatr z północy!
Gwiżdżę, dmę z całej mocy!
Lecę stamtąd, gdzie świat skuty lodem!
Niosę ziąb, śnieg, niepogodę!
dzieWCzynki: (wchodzą)
Wieje dzisiaj wiatr z północy!
Weźmy kożuch do pomocy.
— Północny wiatr wieje w uszy!
— Zaraz zacznie śnieżek prószyć! (wychodzą)
Wiatr południoWy:
Affu! Affu! Gorące kraje! Wiwat południe!
Ja stamtąd wieję! — Dziś będzie cudnie!
Fiu! Fiu! — Wietrzyk południowy —
Złote liście niesie! Dzieciom czesze głowy!
dzieCi: (w parach, z wiatraczkami)
Dziś wiatr od południa, ciepły i łagodny,
Powiedziały nam wiatraczki: „Dzień będzie pogodny!”
Dalej noga w nogę — maszerują dzieci,
Wietrzyk nam odmucha drogę, słonko ją oświeci!
Idziemy na pole — przecież deszcz nie pada,
nie boimy się ni trochę pana listopada!
( wesoły marsz wokoło sceny)
Maria Kownacka
1. Znajdź w tekście słowa opisujące poszczególne wiatry: wschodni,
zachodni, północny i południowy. Przepisz je do zeszytu.
2. Namaluj na kartce z bloku rysunkowego, jak wyobrażasz sobie wiatr.
3. Podzielcie się rolami, przygotujcie rekwizyty i przedstawcie w grupach
scenkę Cztery wiatry. Dziecko odgrywające rolę wiatru może trzymać
w ręku chustę, paski krepiny, wstążki.
31