Page 33 - GwK_podrecznik_cz-2_kl-2_2018
P. 33

Wiatr półnoCny:
                                         Affu! Affu! Ja jestem wiatr z północy!

                                         Gwiżdżę, dmę z całej mocy!
                                         Lecę stamtąd, gdzie świat skuty lodem!
                                         Niosę ziąb, śnieg, niepogodę!



                                         dzieWCzynki: (wchodzą)

                                         Wieje dzisiaj wiatr z północy!
                                         Weźmy kożuch do pomocy.
                                         — Północny wiatr wieje w uszy!

                                         — Zaraz zacznie śnieżek prószyć! (wychodzą)



                                         Wiatr południoWy:
                                         Affu! Affu! Gorące kraje! Wiwat południe!
                                         Ja stamtąd wieję! — Dziś będzie cudnie!

                                         Fiu! Fiu! — Wietrzyk południowy —
                                         Złote liście niesie! Dzieciom czesze głowy!



                                         dzieCi: (w parach, z wiatraczkami)
                                         Dziś wiatr od południa, ciepły i łagodny,

                                         Powiedziały nam wiatraczki: „Dzień będzie pogodny!”



                                         Dalej noga w nogę — maszerują dzieci,
                                         Wietrzyk nam odmucha drogę, słonko ją oświeci!
                                         Idziemy na pole — przecież deszcz nie pada,

                                         nie boimy się ni trochę pana listopada!
                                                                      (  wesoły marsz wokoło sceny)

                                                                               Maria Kownacka




            1.  Znajdź w tekście słowa opisujące poszczególne wiatry: wschodni,
                zachodni, północny i południowy. Przepisz je do zeszytu.
            2.  Namaluj na kartce z bloku rysunkowego, jak wyobrażasz sobie wiatr.

            3.  Podzielcie się rolami, przygotujcie rekwizyty i przedstawcie w grupach
                scenkę Cztery wiatry. Dziecko odgrywające rolę wiatru może trzymać
                w ręku chustę, paski krepiny, wstążki.

                                                                                                          31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38