Page 55 - 890808_GWK podrecznik kl 3 cz 1 promo
P. 55

23.  Jesteśmy tacy sami



               — Czego od niej chcecie? — wtrącił się Jarek. — Człowieka nie
            widzieliście?! Kto wam tych głupot naopowiadał?
               — Wszyscy tak mówią. — Julka nie dawała za wygraną. — Nie pasuje do nas.

            Nie jest taka jak my.
               — Nie jest. I co z tego? — Jarek był spokojny, choć oczy mu błyszczały.

               — Zapomnieliście już, jak wyśmiewaliście się ze mnie? Że nie jem mięsa —
            ani ja, ani moi rodzice! Byłem dla was odmieńcem, nie?
               — E, ty to co innego — odezwał się Paweł. — Byłeś dziwny z tymi twoimi

            kiełkami pszenicy czy jakąś tam soją, ale jesteś przecież nasz...
               — Teraz jestem wasz — pokiwał głową Jarek. — Ale co się docinków i kpin

            nasłuchałem, to moje. Że jestem królik, co ma sałatę zamiast mózgu, i inne
            takie. A jej co powiecie? — pokazał palcem na Elę. — Że jest brudna? Nie jest,
            przecież widać. Że kradnie? Wstydzilibyście się.

               — Cyganie przecież bardzo pięknie tańczą
            i śpiewają — powiedziała niepewnie Iza. —

            Pokażesz nam?
               — A twoja mama mówi na ciebie Ela? —
            upewniała się Zosia.

               — Nie... W domu mówią na mnie
            Lilka — wyszeptała dziewczynka ze

            spuszczoną głową.
               — Lilka? Jak ładnie! —
            ucieszyła się Zosia. — W życiu

            nie spotkałam żadnej Lilki.
            Ty będziesz pierwsza —

            dodała, patrząc wymownie
            na Dorotę.

                                     Ewa Barska


            1.  Jak rozumiesz wypowiedziane przez Jarka słowo „odmieniec”?

            2.  Porozmawiajcie o tym, czy powinny zdarzać się takie sytuacje.
            3.  Zatańczcie egzotyczny taniec. W trakcie słuchania dowolnej melodii
                maszerujcie w rozsypce po klasie. Chwilowe zatrzymanie muzyki

                i zagranie na dowolnym instrumencie wysokiego dźwięku jest sygnałem
                do klaśnięcia nad głową, niskiego dźwięku — uderzenia dłońmi
                o podłogę.
                                                                                                          53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60