Page 105 - 890694_GWK_podrecznik_kl3_cz 3_2019
P. 105

123. Małe co nieco


               !    Przymiotnik łączy się z rzeczownikiem i jest jego określeniem,




                         a rodzaj przymiotnika zależy od rodzaju rzeczownika,
                                  np.: miła pani, ładny dom, małe dziecko,

                                         mądrzy ludzie, niskie drzewa.



            1.  Przepisz do zeszytu rzeczowniki i dopisz do nich po kilka
                przymiotników.


                             dziewczynka (jaka?)   chłopiec (jaki?)   jabłko (jakie?)
                                          malarze (jacy?)   obrazy (jakie?)
               !    Przymiotniki możemy stopniować. Dzięki stopniowaniu możemy



                        wskazać na nasilenie nazywanych przez przymiotniki cech.

                            Możemy stopniować przymiotniki na dwa sposoby:

                                 miła, milsza, najmilsza
                                 lubiany, bardziej lubiany, najbardziej lubiany.


            2.  Przepisz wyrazy do zeszytu, uzupełniając je według wzoru.



                             piękny                  piękniejszy               najpiękniejszy


                             znany                          ?                najbardziej znany

                                                            ?
                             wielki                                              największy

                                ?                     ciekawszy                        ?


                                ?                           ?                  najgłośniejszy


                                ?                   bardziej słony                     ?


                                ?                           ?                najdelikatniejszy


                                                            ?                          ?
                         interesujący

                                ?                     jaśniejszy                       ?



            3.  Ułóż trzy zdania pytające, dla których odpowiedzią będzie przymiotnik,
                np. Jaka dzisiaj jest pogoda?

                                                                                                         103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108