Page 105 - 890694_GWK_podrecznik_kl3_cz 3_2019
P. 105
123. Małe co nieco
! Przymiotnik łączy się z rzeczownikiem i jest jego określeniem,
a rodzaj przymiotnika zależy od rodzaju rzeczownika,
np.: miła pani, ładny dom, małe dziecko,
mądrzy ludzie, niskie drzewa.
1. Przepisz do zeszytu rzeczowniki i dopisz do nich po kilka
przymiotników.
dziewczynka (jaka?) chłopiec (jaki?) jabłko (jakie?)
malarze (jacy?) obrazy (jakie?)
! Przymiotniki możemy stopniować. Dzięki stopniowaniu możemy
wskazać na nasilenie nazywanych przez przymiotniki cech.
Możemy stopniować przymiotniki na dwa sposoby:
miła, milsza, najmilsza
lubiany, bardziej lubiany, najbardziej lubiany.
2. Przepisz wyrazy do zeszytu, uzupełniając je według wzoru.
piękny piękniejszy najpiękniejszy
znany ? najbardziej znany
?
wielki największy
? ciekawszy ?
? ? najgłośniejszy
? bardziej słony ?
? ? najdelikatniejszy
? ?
interesujący
? jaśniejszy ?
3. Ułóż trzy zdania pytające, dla których odpowiedzią będzie przymiotnik,
np. Jaka dzisiaj jest pogoda?
103