Page 100 - 890694_GWK_podrecznik_kl3_cz 3_2019
P. 100

121. Wielkanocne zwyczaje i obrzędy




                                        Wyroby dawnych mistrzów garncarskich,
                                         które możemy oglądać w muzeach regionalnych
                                           i etnograficznych, zachwycają pięknymi kształtami.
                                             Jednak garncarz, modelując naczynie, myślał

                                               przede wszystkim o tym, do czego ono będzie
                                               służyło, a mniej o jego wyglądzie. Dzban musiał
                                               mieć dziobek i ucho, bo służył do nalewania
                                               mleka, butla — wąską szyjkę, aby drogie płyny się
                                               nie wylewały, a misa — dużą średnicę i głębokość,
                                              ponieważ jadła z niej cała rodzina. W ciągu lat
                                             ustaliły się najbardziej odpowiednie kształty naczyń
                                          i charakterystyczne regionalne zdobienia, które

                                       garncarze przekazywali z pokolenia na pokolenie.


             Wyroby z różnych ośrodków garncarskich możemy rozpoznać nie tylko
          po typowych dla nich kształtach i rodzajach naczyń, lecz także po sposobach
          ich ozdabiania. Tych sposobów jest bardzo dużo. Najczęściej jednak naczynia są
          malowane specjalnymi farbami lub pokryte rytami. Do najbardziej dekoracyjnych

          należą naczynia gliniane z Chmielna na Pomorzu, zdobione gałązkami bzu,
          stylizowanymi tulipanami lub gwiazdami, a także dzbanki z Bolimowa koło
          Łowicza, na których malowane są ptaszki i kwiaty. Zupełnie inna jest ceramika
          z Rędocina, ozdobiona prostymi i falistymi liniami, wyrytymi na powierzchni
          mis, garnków i dzbanków.


             Dziś nikt nie gotuje w glinianych naczyniach, ale wyroby współczesnych
          garncarzy znalazły nowe zastosowanie w naszych domach. Tak jak obrazy i rzeźby

          zdobią mieszkania, a jednocześnie przypominają nam o dawnych tradycjach.
                                                                                           Dorota Jarecka


          1.  Na podstawie tekstu opowiedz o kolejnych etapach powstawania glinianych
             naczyń.
          2.  Przepisz do zeszytu wyrazy: malarz, rzeźbiarz, tancerz, pisarz i dopisz
             do tych wyrazów liczbę mnogą.
             !         Pamiętaj, że w rzeczownikach oznaczających zawody




              i kończących się literami ‑arz, ‑erz piszemy rz, np. piłkarz, tancerz.
                       Piszemy rz także w wyrazach kończących się literami

                             ‑mistrz, ‑mierz, np. burmistrz, kroplomierz.



          98
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105