Page 28 - 1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd
P. 28

W skrócie

                                                  Opisywanie historii opiera się na chronologii, czyli porządkowaniu
                                                 wydarzeń w czasie.

                                                  Dla chrześcijan okres naszej ery to odcinek czasu po narodzinach
                                                 Jezusa Chrystusa, a okres przed naszą erą to odcinek czasu
                                                 przed tymi narodzinami.

                                                  Historycy podzielili dzieje świata na kilka głównych epok:
                                                 prehistorię, starożytność, średniowiecze, nowożytność
                                                 i współczesność.




                                            Czy już umiesz?

                                             1    Wyjaśnij, jakie znaczenie ma czas w naszym życiu codziennym.
                                                 Podaj przykłady.
                                             2    Uporządkuj podane daty w kolejności chronologicznej:
                                                 1525, 1410, 966, 1683, 2004, 1569.

                                             3    Wyjaśnij, czym jest era. Jakie wydarzenie historyczne
                                                 zapoczątkowało erę chrześcijańską?


                                             4    Wymień nazwy epok historycznych. Scharakteryzuj krótko każdą
                                                 z nich.

                                              5  Na podstawie różnych źródeł wiedzy wymień i opisz urządzenia
       Muzeum zegarów wieżowych                  służące naszym przodkom do mierzenia czasu.
       w Gdańsku
                                              6  Zaproponuj inną nazwę dla epoki współczesnej. Uzasadnij
                                                 swój wybór, biorąc pod uwagę zjawiska charakterystyczne
                                                 dla naszej epoki.

                                             7    Stwórzcie oś czasu ilustrującą historię waszej miejscowości.

                                                      z  Podzielcie się na trzy grupy.
                                                      z  Zadaniem każdego zespołu jest narysowanie fragmentu
                                                        osi czasu i ukazanie na niej dziejów waszego miejsca
                                                        zamieszkania (miasta, miasteczka, wsi) w innej
                                                        epoce historycznej: średniowieczu, nowożytności
                                                        i współczesności.
                                                      z  Na swoich fragmentach osi uwzględnijcie najważniejsze
                                                        wydarzenia z historii waszej miejscowości.
       W wieży kościoła pw. św. Katarzyny             z  Wybierzcie w swoich zespołach osoby odpowiedzialne
       Aleksandryjskiej w Gdańsku znaj-                 za kontakt z innymi grupami, wyszukiwanie informacji
                                                        i prace graficzne.
       duje się Muzeum Nauki Gdańskiej.
                                                      z  Zadbajcie o estetykę prac i atrakcyjną formę graficzną.
       Placówka ta ma największą w Pol-
       sce kolekcję zegarów wieżowych.                z  Połączcie swoje prace i zawieście w klasie.

                                        26



                                                                                                              04.10.2022   11:33:06
   1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd   26                                                                    04.10.2022   11:33:06
   1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd   26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33