Page 28 - 1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd
P. 28
W skrócie
Opisywanie historii opiera się na chronologii, czyli porządkowaniu
wydarzeń w czasie.
Dla chrześcijan okres naszej ery to odcinek czasu po narodzinach
Jezusa Chrystusa, a okres przed naszą erą to odcinek czasu
przed tymi narodzinami.
Historycy podzielili dzieje świata na kilka głównych epok:
prehistorię, starożytność, średniowiecze, nowożytność
i współczesność.
Czy już umiesz?
1 Wyjaśnij, jakie znaczenie ma czas w naszym życiu codziennym.
Podaj przykłady.
2 Uporządkuj podane daty w kolejności chronologicznej:
1525, 1410, 966, 1683, 2004, 1569.
3 Wyjaśnij, czym jest era. Jakie wydarzenie historyczne
zapoczątkowało erę chrześcijańską?
4 Wymień nazwy epok historycznych. Scharakteryzuj krótko każdą
z nich.
5 Na podstawie różnych źródeł wiedzy wymień i opisz urządzenia
Muzeum zegarów wieżowych służące naszym przodkom do mierzenia czasu.
w Gdańsku
6 Zaproponuj inną nazwę dla epoki współczesnej. Uzasadnij
swój wybór, biorąc pod uwagę zjawiska charakterystyczne
dla naszej epoki.
7 Stwórzcie oś czasu ilustrującą historię waszej miejscowości.
z Podzielcie się na trzy grupy.
z Zadaniem każdego zespołu jest narysowanie fragmentu
osi czasu i ukazanie na niej dziejów waszego miejsca
zamieszkania (miasta, miasteczka, wsi) w innej
epoce historycznej: średniowieczu, nowożytności
i współczesności.
z Na swoich fragmentach osi uwzględnijcie najważniejsze
wydarzenia z historii waszej miejscowości.
W wieży kościoła pw. św. Katarzyny z Wybierzcie w swoich zespołach osoby odpowiedzialne
Aleksandryjskiej w Gdańsku znaj- za kontakt z innymi grupami, wyszukiwanie informacji
i prace graficzne.
duje się Muzeum Nauki Gdańskiej.
z Zadbajcie o estetykę prac i atrakcyjną formę graficzną.
Placówka ta ma największą w Pol-
sce kolekcję zegarów wieżowych. z Połączcie swoje prace i zawieście w klasie.
26
04.10.2022 11:33:06
1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd 26 04.10.2022 11:33:06
1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd 26