Page 135 - historia 6
P. 135

Przewrót w nauce
          W czasach oświecenia dokonał się postęp w nauce, którego skut-
          kiem było ukształtowanie się podstaw nowożytnej fizyki, biologii
          i chemii. Uczeni na podstawie własnych obserwacji i eksperymen-
          tów tworzyli naukową wiedzę o świecie. Na przykład angielski fizyk
          Isaac Newton [czyt. izaak niuton] dowiódł istnienia przyciągania               Newton zbudował to urządzenie,
          ziemskiego i na tej podstawie sformułował prawo powszechnego cią-              by za sprawą doświadczenia
                                                                                         wykazać, w jaki sposób
          żenia. Inny uczony, niemiecki astronom Jan Kepler, odkrył prawa                zachowuje się ciało, na które
          rządzące ruchami planet. Duże znaczenie dla rozwoju nauki miało                inne ciało działa określoną siłą.
          skonstruowanie  wynalazków  wykorzystywanych  w  celach  badaw-
          czych – do obserwacji nieba (teleskop Newtona), pomiaru tempe-
          ratury (termometr rtęciowy) czy pomiaru ciśnienia (barometr).


                                                                                    W połowie XVII wieku niemiecki
                                                                                    fizyk i wynalazca Otto von Guericke
                                                                                    [czyt. fon gerik] udowodnił, że powietrze
                                                                                    wywiera ciśnienie na ciała.
                                                                                    Aby wykazać istnienie ciśnienia,
                                                                                    przeprowadził doświadczenie ze
                                                                                    szczelnie dopasowanymi metalowymi
                                                                                    półkulami, pustymi w środku.
                                                                                    Po wypompowaniu powietrza
                                                                                    spomiędzy półkul nie można ich było
                                                                                    rozłączyć. Udało się to dopiero
                                                                                    przy pomocy 16 koni.


          Popularyzacja wiedzy

          W oświeceniu upowszechnił się pogląd, że postęp w nauce wpływa
          na rozwój społeczny i gospodarczy. Dlatego zaczęto przywiązywać
          wagę do popularyzacji idei oświeceniowych oraz szerzenia wiedzy
          w społeczeństwie. W wielu krajach (m.in. w Anglii i Francji) powstały
          instytucje, które miały za zadanie wspierać ogólnie rozumianą edu-
          kację. Były to: towarzystwa naukowe, zrzeszające uczonych, czy
          biblioteki publiczne. Nośnikiem wiedzy oraz nowych idei stały się
          książki i czasopisma naukowe. Pojawiły się też gazety codzienne. Naj-
          ważniejszą naukową publikacją epoki oświecenia była Encyklopedia,

          czyli rozumowany słownik nauk, sztuk i rzemiosł. W dziele tym, którego re-
          daktorem był wybitny pisarz Denis Diderot [czyt. didero], podjęto
          próbę zebrania całej ówczesnej wiedzy o świecie. Zostało ono po-
          tępione przez papieża. Zarzucał on twórcom Encyklopedii szerzenie              Strona z Encyklopedii,
          poglądów niezgodnych z naukami Kościoła.                                       wydawanej w latach 1751–1780

                                                                                 133



   0618_881295_historia_kl6.indd   133                                                                        18.06.2019   11:08:30
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140