Page 136 - historia 6
P. 136

Prawa człowieka
                                            Filozofowie oświeceniowi, odważniej niż myśliciele poprzednich epok,
                                            podnosili kwestię praw człowieka i poszanowania godności ludzkiej.
                                            To w tym okresie narodziła się teoria praw naturalnych jednostki.
                                            Zgodnie z nią wszystkim ludziom przysługują od urodzenia: prawo
                                            do życia, wolności osobistej, wolności słowa, równości wobec prawa
                                            i posiadania własności prywatnej, np. ziemi. Należą się one każde-
                                            mu człowiekowi bez względu na to, jaką pozycję społeczną zajmuje.
                                            Myśliciele doby oświecenia, poruszając kwestie równości i wolności,
                                            krytykowali  też  podziały  stanowe  oraz  uprzywilejowanie  szlachty
                                            i Kościoła. Argumentowali na przykład, że szczególne prawa tych

       Oświeceniowi myśliciele              grup, charakterystyczne dla feudalizmu, utrudniają mieszczaństwu
       głosili potrzebę wprowadzenia        działalność gospodarczą i tym samym hamują rozwój ekonomiczny.
       tolerancji. Jednym z jej
       największych orędowników był         O państwie i władzy
       francuski fi lozof i publicysta      W czasch oświecenia dużo uwagi poświęcano temu, jak powinno być
       Wolter. Pisał: W żadnym razie        zorganizowane idealne państwo – takie, w którym wszyscy mieszkań-
       prawo ludzkie nie może się           cy byliby wolni, równi i szczęśliwi. Szczególnie krytycznie myśliciele
       opierać na czymś innym niż           odnosili się do monarchii absolutnej. Jednym z najwybitniejszych był
       na prawie natury. Zasadą             francuski pisarz polityczny Karol Monteskiusz. Uważał on, że je-
       wielką, zasadą powszechną
       obu praw jest na całej ziemi:        den człowiek nigdy nie powinien skupiać w swoim ręku pełni wła-
       „Nie czyń drugiemu, co tobie         dzy, gdyż może to prowadzić do nadużyć. Na gruncie tych rozważań
       niemiłe”.                            Monteskiusz opracował zasadę trójpodziału władzy. Opiera się
                                            ona na równowadze między instytucjami państwa oraz na ich wza-
                                            jemnej kontroli. Spełnienie obu warunków było jego zdaniem nie-
                                            zbędne, by obywatele mogli czuć się w państwie wolni i bezpieczni.



                       Zgodnie z zasadą trójpodziału władzy opracowaną przez Monteskiusza władza
                            miała zostać podzielona między trzy niezależne od siebie instytucje.


         WŁADZA USTAWODAWCZA                   WŁADZA WYKONAWCZA                     WŁADZA SĄDOWNICZA
           stanowi prawa i kontroluje             sprawuje rządy w kraju,          rozstrzyga spory na podstawie
           wprowadzanie ich w życie,           ale jest ograniczona prawem            praw uchwalonych przez
              ale sama nie rządzi             uchwalonym przez parlament             parlament i jest niezależna














                PARLAMENT                          MONARCHA, RZĄD                              SĄDY

                                        134



   0618_881295_historia_kl6.indd   134                                                                        18.06.2019   11:08:30
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141