Page 134 - historia 6
P. 134

5.4       Oświecenie





       wiek  ŚREDNIOWIECZE                            NOWOŻYTNOŚĆ                            WSPÓŁCZESNOŚĆ
            XIV          XV           XVI          XVII         XVIII         XIX           XX          XXI
                                                                  koniec XVII wieku – XVIII wiek
                                                                  – oświecenie w Europie


       Podejmij temat                            z  Jakie masz skojarzenia ze słowem światło? Powiedz ogólnie, czego
                                                  twoje skojarzenia dotyczą.






                                            Wiek światła

       Zabobon – wiara w tajemnicze,        W wieku XVIII w Europie trwał, zapoczątkowany jeszcze w baroku,
       nadprzyrodzone moce, które           rozwój nauk ścisłych i przyrodniczych. W tym czasie prowadzono
       wpływają na życie ludzkie;           różnorodne badania, dokonano wielu odkryć, rozwijały się też filo-
       przesąd.                             zofia i literatura. Najważniejszym symbolem epoki stało się światło
                                            – czyli rozum, nauka, postęp – pojmowane jako siła rozprasza-
                                            jąca ciemność zacofania. Dlatego ten okres historyczny nazywamy
                                            wiekiem światła lub oświeceniem. Nastąpił on, jak uważano
                                            wówczas, po długim okresie ciemnoty i zabobonów.
                                               U podstaw oświecenia legły dwa kierunki filozoficzne, ukształ-
                                            towane jeszcze w XVII stuleciu – racjonalizm i empiryzm.
                                            Racjonaliści wierzyli w potęgę ludzkiego rozumu. Uważali, że dro-
                                            ga  do  prawdy  i  wiedzy  prowadzi  tylko  przez  logiczne  myślenie.
                                            Natomiast  zwolennicy  empiryzmu  przekonywali,  że  reguły  rzą-
                                            dzące  światem  można  poznać  wyłącznie  za  pomocą  zmysłów,
                                            na podstawie obserwacji i doświadczeń. W XVIII wieku z połą-
       Oświeceniowe przekonanie             czenia racjonalizmu i empiryzmu powstał pogląd mówiący o tym,
       o potędze ludzkiego rozumu           że prawdziwe są tylko te twierdzenia, które zostały udowodnione
       zostało zaczerpnięte                 doświadczalnie i których prawidłowość można potwierdzić, odwo-
       z filozofii XVII-wiecznego           łując się do rozumu. W ten sposób zaczęto podważać poglądy, które
       francuskiego myśliciela René         nie miały logicznego uzasadnienia, w tym przesądy oraz twierdzenia
       Descartes’a [czyt. dekarta],
       zwanego Kartezjuszem.                szerzone przez Kościół (np. wiarę w cudowną moc relikwii). Niektó-
       Zdolność do myślenia, zdaniem        rzy myśliciele – twórcy ateizmu – otwarcie zaprzeczali istnieniu
       tego filozofa, była dowodem          Boga. Twierdzili oni, że jego obecności nie da się racjonalnie wytłu-
       na istnienie człowieka. Cogito       maczyć. Byli również tacy, którzy wierzyli w istnienie Boga, ale od-
       ergo sum [czyt. kogito ergo sum]     rzucali pogląd o jego wpływie na ziemską rzeczywistość. Uważali,
       – Myślę, więc jestem – mawiał        że światem rządzą prawa przyrody, a Bóg nie ingeruje w życie ludzi.
       Kartezjusz.                          Takie poglądy reprezentowali zwolennicy deizmu.

                                        132



   0618_881295_historia_kl6.indd   132                                                                        18.06.2019   11:08:27
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139