Page 137 - historia 6
P. 137

Teoria umowy społecznej
          Inna  koncepcja  popularyzowana  przez  oświeceniowych  filozofów
          odnosiła się do kwestii pochodzenia władzy monarszej. Zakładała
          ona, że król nie sprawuje władzy z Bożej łaski, ale dzięki niepisanej
          umowie  społecznej,  zawartej  między  monarchą  a  poddanymi.
          Na jej mocy lud oddaje władzę w ręce króla, który w zamian dba
          o pomyślność i bezpieczeństwo swoich poddanych. Jeśli natomiast
          narusza zasady umowy społecznej, lud ma prawo go obalić. Kon-
          cepcję  umowy  społecznej  rozwinął  Jan  Jakub  Rousseau  [czyt.
          ruso], który głosił zasadę suwerenności narodu. Zgodnie z nią
          lud sprawuje nadrzędną (czyli suwerenną) władzę w państwie, a rzą-
          dzący (w tym królowie) tylko zarządzają nim w jego imieniu, czyli              Jan Jakub Rousseau
          są sługami ludu. Obywatele mają zatem prawo w każdej chwili od-                przedstawił swoje poglądy
          wołać rządzących lub ograniczyć ich uprawnienia. W XVIII wie-                  w dziele Umowa społeczna.
          ku, gdy wiele państw było monarchiami absolutnymi, takie poglądy               Cieszyło się ono dużą
          były bardzo śmiałe. Z opiniami Rousseau najsilniej identyfikowały              popularnością w XVIII wieku
          się zatem grupy, które dążyły do obalenia starego ładu (np. opozycja           i było głośno komentowane.
          antykrólewska we Francji).



          Literatura w służbie oświecenia

          Pisarze oświeceniowi zdawali sobie sprawę, że aby
          zmieniać  sposób  myślenia  ludzi,  muszą  docie-
          rać  do  jak  największej  części  społeczeństwa.
          Dlatego  starali  się  upowszechniać  ideały  epoki
          w przystępny sposób, tak by nawet niewykształco-
          ny człowiek zrozumiał ich sens. Opierali się przy
          tym na maksymie Horacego docere et delectare [czyt.
          docere  et  delektare]  (nauczać  i  bawić),  co  ozna-
          czało, że celem sztuki jest wychowywanie społe-
          czeństwa, ale nie przez nużący dydaktyzm, tylko
          lekką formę, śmiech, zabawę. Stąd w oświeceniu
          popularność takich gatunków literackich, jak ko-

          media, bajka czy satyra. Ta ostatnia to utwór          Oprócz literatury oświeceniowej pozytywne wzorce
          poetycki ośmieszający i piętnujący ludzkie wady,       propagowano na deskach teatrów. W wielu krajach, w tym
          obyczaje oraz negatywne przejawy życia społecz-        w Polsce, powstawały pierwsze teatry narodowe. Stawiały
          nego.  Bohaterowie  tych  utworów  reprezentowa-       one sobie za cel kształtowanie bardziej świadomego
          li rozmaite postawy życiowe – zarówno te, które        obywatela, krzewiły idee oświeceniowe, miały skłaniać
          zdaniem pisarzy oświeceniowych były godne na-          do refleksji i dostarczać rozrywki. Były dla społeczeństwa
          śladowania (tolerancja, pracowitość), jak i te zasłu-  lustrem ukazującym mu jego wady. Na ilustracji: wnętrze
          gujące na potępienie (zacofanie, chciwość).            francuskiego teatru z XVIII wieku.

                                                                                 135



   0618_881295_historia_kl6.indd   135                                                                        18.06.2019   11:08:31
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142