Page 69 - historia 6
P. 69
SKŁADOWANIE ZBOŻA W SPICHLERZU
W porcie rzecznym ziarno umieszczano
w spichlerzach, czyli magazynach
przeznaczonych do przechowywania
zapasów. Tu leżało do wiosny.
Zabytkowe spichlerze zachowały się
do dziś w wielu nadwiślańskich miastach –
m.in. w Kazimierzu Dolnym i Grudziądzu.
SPŁAW ZBOŻA SZKUTĄ W DÓŁ RZEKI
Wiosną, gdy lody stopniały, na Wiśle zaczynał się
ruch. Pod spichlerze podpływały łodzie rzeczne
zwane szkutami. Po załadowaniu ich zbożem
płynęły one do Gdańska. Załogę stanowiło
kilkunastu fl isaków. Pojemność szkuty liczyła
nawet 50 łasztów zboża, czyli około 100 ton.
Dla porównania wóz mógł zabrać jedynie
około 300 kilogramów ziarna, czyli ponad
300 razy mniej!
SPRZEDAŻ ZBOŻA W GDAŃSKU
Transport zboża szkutą do Gdańska
mógł trwać nawet kilka tygodni.
Gdy ziarno docierało do portu,
miejscowi pośrednicy odkupywali
je i sprzedawali z dużym zyskiem
zachodnim kupcom. Następnie
wysyłano je w dalszą drogę.
1. Wymień rzeki, które pełniły funkcję szlaków handlowych w Rzeczypospolitej.
2. Miasta znajdujące się na szlaku wiślanym szybko się rozwijały. Jak myślisz, dlaczego?
. 3. Stwórzcie prezentację na temat wybranego zabytku szlaku wiślanego.
67
67
0618_881295_historia_kl6.indd 67 18.06.2019 11:06:56