Page 224 - historia 7
P. 224
Wielkie inwestycje II Rzeczypospolitej Centralny Okręg Przemysłowy
Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej młode państwo polskie zaczęło realizować
olbrzymie inwestycje. Miały one rozwiązać najważniejsze problemy gospodarcze. przeludnienie wsi w centralnej Polsce
Do znaczących osiągnięć II Rzeczypospolitej należały: magistrala kolejowa,
port w Gdyni i Centralny Okręg Przemysłowy. słabo rozwinięty przemysł zbrojeniowy
wielki kryzys gospodarczy
Port w Gdyni
Największą inwestycją był Centralny
brak portu morskiego na polskim Budowa magistrali Okręg Przemysłowy (w skrócie:
COP). Powstał on w latach 1936–1939
węglowej w Tczewie
odcinku Wybrzeża
w południowo-środkowej Polsce.
Objął zasięgiem obszary rolnicze,
nieprzychylna polityka władz w większości przeludnione i niezbyt
Wolnego Miasta Gdańska urodzajne. Na terenie COP
wobec Polski skutkująca utrudnieniami zbudowano elektrownie oraz liczne
w korzystaniu z tamtejszego portu
zakłady przemysłu maszynowego,
metalowego, chemicznego
W 1922 r. Polska rozpoczęła budowę i zbrojeniowego. Zapewniły
nowoczesnego portu handlowego one wiele miejsc pracy. Fabryka celulozy w Niedomicach
w wiosce rybackiej Gdynia. Powstał on w woj. małopolskim
w ciągu zaledwie kilku lat. Zbudowano
tu również stocznię, port wojenny,
a w sąsiedztwie – całe miasto. W 1939 r.
liczyło ono już 120 tysięcy mieszkańców.
Pod koniec lat 30. XX w. Gdynia stała się Magistrala węglowa
największym portem przeładunkowym
na Morzu Bałtyckim.
brak bezpośredniego połączenia
kolejowego między Górnym
Budowę gdyńskiego portu przyspieszył Śląskiem (miejscem wydobycia
Eugeniusz Kwiatkowski. Był on ministrem węgla) a portem w Gdyni
przemysłu i handlu w latach 1926–1930,
a w latach 30. wicepremierem do spraw
gospodarczych i ministrem skarbu. Uczestniczył słaba integracja gospodarcza
również w pracach nad budową Centralnego między poszczególnymi
Okręgu Przemysłowego.
częściami kraju
Z budową portu w Gdyni
wiązała się inna duża inwestycja
– magistrala węglowa. Ten szlak
kolejowy między Pomorzem
Gdańskim a Górnym Śląskiem
wybudowano, by usprawnić
transport węgla na Wybrzeże.
Jest on wykorzystywany do dziś.
Statek pasażerski „Piłsudski”
w porcie gdyńskim
222
Problemy Rozwiązanie
0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd 222 02.06.2020 10:24:40
0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd 222
02.06.2020 10:24:40