Page 224 - historia 7
P. 224

Wielkie inwestycje II Rzeczypospolitej                                                                                          Centralny Okręg Przemysłowy

        Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej młode państwo polskie zaczęło realizować
        olbrzymie inwestycje. Miały one rozwiązać najważniejsze problemy gospodarcze.                                                    przeludnienie wsi w centralnej Polsce
        Do znaczących osiągnięć II Rzeczypospolitej należały: magistrala kolejowa,
        port w Gdyni i Centralny Okręg Przemysłowy.                                                                                      słabo rozwinięty przemysł zbrojeniowy


                                                                                                                                         wielki kryzys gospodarczy
          Port w Gdyni

                                                                                                                                        Największą inwestycją był Centralny

           brak portu morskiego na polskim                            Budowa magistrali                                                 Okręg Przemysłowy (w skrócie:
                                                                                                                                        COP). Powstał on w latach 1936–1939
                                                                      węglowej w Tczewie
           odcinku Wybrzeża
                                                                                                                                        w południowo-środkowej Polsce.
                                                                                                                                        Objął zasięgiem obszary rolnicze,
           nieprzychylna polityka władz                                                                                                 w większości przeludnione i niezbyt
           Wolnego Miasta Gdańska                                                                                                       urodzajne. Na terenie COP
           wobec Polski skutkująca utrudnieniami                                                                                        zbudowano elektrownie oraz liczne
           w korzystaniu z tamtejszego portu
                                                                                                                                        zakłady przemysłu maszynowego,
                                                                                                                                        metalowego, chemicznego
         W 1922 r. Polska rozpoczęła budowę                                                                                             i zbrojeniowego. Zapewniły
         nowoczesnego portu handlowego                                                                                                  one wiele miejsc pracy.                        Fabryka celulozy w Niedomicach
         w wiosce rybackiej Gdynia. Powstał on                                                                                                                                         w woj. małopolskim
         w ciągu zaledwie kilku lat. Zbudowano
         tu również stocznię, port wojenny,
         a w sąsiedztwie – całe miasto. W 1939 r.
         liczyło ono już 120 tysięcy mieszkańców.
         Pod koniec lat 30. XX w. Gdynia stała się                            Magistrala węglowa
         największym portem przeładunkowym
         na Morzu Bałtyckim.
                                                                               brak bezpośredniego połączenia
                                                                               kolejowego między Górnym
        Budowę gdyńskiego portu przyspieszył                                   Śląskiem (miejscem wydobycia
        Eugeniusz Kwiatkowski. Był on ministrem                                węgla) a portem w Gdyni
        przemysłu i handlu w latach 1926–1930,
        a w latach 30. wicepremierem do spraw
        gospodarczych i ministrem skarbu. Uczestniczył                         słaba integracja gospodarcza
        również w pracach nad budową Centralnego                               między poszczególnymi
        Okręgu Przemysłowego.
                                                                               częściami kraju


                                                                              Z budową portu w Gdyni
                                                                              wiązała się inna duża inwestycja
                                                                              – magistrala węglowa. Ten szlak
                                                                              kolejowy między Pomorzem
                                                                              Gdańskim a Górnym Śląskiem
                                                                              wybudowano, by usprawnić
                                                                              transport węgla na Wybrzeże.
                                                                              Jest on wykorzystywany do dziś.


        Statek pasażerski „Piłsudski”
        w porcie gdyńskim
                                      222
                                                                            Problemy               Rozwiązanie


   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   222                                                                   02.06.2020   10:24:40
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   222
                                                                                                              02.06.2020   10:24:40
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229