Page 225 - historia 7
P. 225

Wielkie inwestycje II Rzeczypospolitej   Centralny Okręg Przemysłowy

 Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej młode państwo polskie zaczęło realizować
 olbrzymie inwestycje. Miały one rozwiązać najważniejsze problemy gospodarcze.   przeludnienie wsi w centralnej Polsce
 Do znaczących osiągnięć II Rzeczypospolitej należały: magistrala kolejowa,
 port w Gdyni i Centralny Okręg Przemysłowy.   słabo rozwinięty przemysł zbrojeniowy


               wielki kryzys gospodarczy
 Port w Gdyni

              Największą inwestycją był Centralny

 brak portu morskiego na polskim   Budowa magistrali  Okręg Przemysłowy (w skrócie:
              COP). Powstał on w latach 1936–1939
 węglowej w Tczewie
 odcinku Wybrzeża
              w południowo-środkowej Polsce.
              Objął zasięgiem obszary rolnicze,
 nieprzychylna polityka władz   w większości przeludnione i niezbyt
 Wolnego Miasta Gdańska   urodzajne. Na terenie COP
 wobec Polski skutkująca utrudnieniami   zbudowano elektrownie oraz liczne
 w korzystaniu z tamtejszego portu
              zakłady przemysłu maszynowego,
              metalowego, chemicznego
 W 1922 r. Polska rozpoczęła budowę   i zbrojeniowego. Zapewniły
 nowoczesnego portu handlowego   one wiele miejsc pracy.     Fabryka celulozy w Niedomicach
 w wiosce rybackiej Gdynia. Powstał on                       w woj. małopolskim
 w ciągu zaledwie kilku lat. Zbudowano
 tu również stocznię, port wojenny,
 a w sąsiedztwie – całe miasto. W 1939 r.
 liczyło ono już 120 tysięcy mieszkańców.
 Pod koniec lat 30. XX w. Gdynia stała się   Magistrala węglowa
 największym portem przeładunkowym
 na Morzu Bałtyckim.
 brak bezpośredniego połączenia
 kolejowego między Górnym
 Budowę gdyńskiego portu przyspieszył   Śląskiem (miejscem wydobycia
 Eugeniusz Kwiatkowski. Był on ministrem   węgla) a portem w Gdyni
 przemysłu i handlu w latach 1926–1930,
 a w latach 30. wicepremierem do spraw
 gospodarczych i ministrem skarbu. Uczestniczył   słaba integracja gospodarcza
 również w pracach nad budową Centralnego   między poszczególnymi
 Okręgu Przemysłowego.
 częściami kraju


 Z budową portu w Gdyni
 wiązała się inna duża inwestycja
 – magistrala węglowa. Ten szlak
 kolejowy między Pomorzem
 Gdańskim a Górnym Śląskiem
 wybudowano, by usprawnić
 transport węgla na Wybrzeże.
 Jest on wykorzystywany do dziś.   1.   Wyjaśnij, jakie problemy gospodarcze Polski starano się rozwiązać przez realizację wymienionych przedsięwzięć.

          2.   Jakie znaczenie dla poprawienia obronności Rzeczypospolitej miał Centralny Okręg Przemysłowy? Skorzystaj z mapy,
 Statek pasażerski „Piłsudski”   by uzasadnić odpowiedź.
 w porcie gdyńskim
 Problemy  Rozwiązanie                                                             223



                                                                                                              02.06.2020   10:24:42
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   223                                                                   02.06.2020   10:24:42
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   223
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230