Page 238 - historia 7
P. 238

Najmocniejsza radiostacja w Europie
                         Sukcesy II Rzeczypospolitej
                                                                                                                                                                                               W 1930 r. w podwarszawskim Raszynie wzniesiono
                         W dwudziestoleciu międzywojennym Polska budowała nie tylko swoją państwowość,                                                                                         radiową stację nadawczą, składającą się z dwóch
                         ale również walczyła o prestiżową pozycję w świecie techniki.                                                                                                         masztów o wysokości 200 metrów. Miała ona
                                                                                                                                                                                               najmocniejszy nadajnik w Europie i antenę
                                                                                                                                                                                               zawieszoną najwyżej na świecie. Dzięki temu audycje
                             Najwyższy budynek w Polsce                                                                                                                                        Polskiego Radia mogły być odbierane na całym
                                                                                                                                                                                               obszarze II Rzeczypospolitej. Radiostacja została
                             Prudential [czyt. prudenszial] był symbolem nowoczesnej Warszawy i jedną                                                                                          częściowo zniszczona podczas II wojny światowej.
                             z najwyższych budowli w Europie. Został zaprojektowany przez Marcina Weinfelda                                                                                    Odbudowano ją pod koniec lat 40. Miała wówczas
                             i Stefana Bryłę. Liczył 17 kondygnacji i 66 metrów wysokości. Znajdowała się                                                                                      wysokość 355 metrów. Do 1962 r. była to najwyższa
                             w nim siedziba angielskiego towarzystwa ubezpieczeniowego Prudential                                                           Maszty antenowe radiostacji w Raszynie  konstrukcja w Europie.
                             (z ang. Przezorność), stąd nazwa. Wieżowiec został zniszczony w czasie II wojny
                             światowej. Odbudowano go w latach 50. XX w.
                                                                                                                                                Pociąg ekspresowy

                                                                                                                                                Nowoczesne pociągi, określane popularnie
                                                                                                                                                mianem luxtorpedy, pojawiły się na polskich
                                                                                                                                                torach w latach 30. XX w. Miały silnik spalinowy
                                                                                                                                                i opływowy kształt. Przypominały bardziej
                                                  Samolot PZL-37 Łoś
                                                                                                                                                autobus szynowy niż pociąg. Kursowały
                                                                                                                                                one z Zakopanego do Krakowa. Rekord
                                               Najnowocześniejszy bombowiec w Europie                                                           przejazdu luxtorpedy na tej trasie wyniósł
                                                                                                                                                2 godziny i 18 minut.
                                               Jednym z najbardziej udanych projektów lotniczych II Rzeczypospolitej
                                               okazał się samolot bombowy PZL-37 Łoś. Był produkowany
                                               w fabrykach w Warszawie i Mielcu. Maszyna miała całkowicie                        Sokół 1000 jak Harley-Davidson                        Luxtorpeda
                                               metalową konstrukcję, podwozie chowane w locie i dwa silniki.
                                               Dzięki temu była wytrzymała, lekka i dynamiczna. Do 1939 r.                       Motocykl Sokół 1000 został skonstruowany przez polskich inżynierów
                                               wyprodukowano 96 samolotów z tej serii. Maszyny wzięły udział                     jako uniwersalna maszyna przeznaczona dla Wojska Polskiego.
                                               w działaniach wojennych w 1939 r.                                                 Produkowano go w latach 1933–1939 w Państwowych Zakładach
                                                                                                                                 Inżynierii w Warszawie. Motocykl był łatwy w obsłudze i niezawodny.
                                                                                                                                 Z powodzeniem konkurował z najlepszymi amerykańskimi
                                                                       Polscy lotnicy w supersamolotach                          motocyklami Harley-Davidson [czyt. harlej dawidson].
                                                                                                                                 Niestety, do 1939 r. powstało jedynie 3400 egzemplarzy,
                                                                       Osiągnięciem polskiej myśli technicznej                   z czego do prywatnych użytkowników trafiło zaledwie 20 procent.
                                                                       były znakomite samoloty sportowe RWD.
                                                                       Skrót ten tworzą pierwsze litery nazwisk                  Motocykl Sokół 1000                                                                              Sokół 200
                                                                       ich konstruktorów: Stanisława Rogalskiego,                był wykorzystywany
                                                                                                                                 również przez Policję
                                                                       Stanisława Wigury i Jerzego Drzewieckiego.                Państwową i Pocztę
                                                                       Na tych samolotach polscy piloci odnieśli                 Polską.
                                                                       duże sukcesy. W 1932 r. Jerzy Drzewiecki
                                                                       i Antoni Kocjan ustanowili światowy rekord
                                                                       wysokości lotu (6023 metry). W tym samym
                                                                       roku Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura
                                                                       zwyciężyli w największej międzywojennej
                                                                       imprezie lotnictwa turystycznego Challenge
                                                                       [czyt. czalendż] w Berlinie.
                                                    Powrót polskiej załogi ze zwycięskich zawodów Challenge.
                                                    Stoją od lewej: Jerzy Drzewiecki, Franciszek Żwirko, Stanisław Wigura.
                                                    Towarzyszą im aktorki: Hanka Ordonówna i Jadwiga Smosarska.
                                      236



   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   236                                                                   02.06.2020   10:25:04
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   236
                                                                                                              02.06.2020   10:25:04
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243