Page 239 - historia 7
P. 239
Najmocniejsza radiostacja w Europie
Sukcesy II Rzeczypospolitej
W 1930 r. w podwarszawskim Raszynie wzniesiono
W dwudziestoleciu międzywojennym Polska budowała nie tylko swoją państwowość, radiową stację nadawczą, składającą się z dwóch
ale również walczyła o prestiżową pozycję w świecie techniki. masztów o wysokości 200 metrów. Miała ona
najmocniejszy nadajnik w Europie i antenę
zawieszoną najwyżej na świecie. Dzięki temu audycje
Najwyższy budynek w Polsce Polskiego Radia mogły być odbierane na całym
obszarze II Rzeczypospolitej. Radiostacja została
Prudential [czyt. prudenszial] był symbolem nowoczesnej Warszawy i jedną częściowo zniszczona podczas II wojny światowej.
z najwyższych budowli w Europie. Został zaprojektowany przez Marcina Weinfelda Odbudowano ją pod koniec lat 40. Miała wówczas
i Stefana Bryłę. Liczył 17 kondygnacji i 66 metrów wysokości. Znajdowała się wysokość 355 metrów. Do 1962 r. była to najwyższa
w nim siedziba angielskiego towarzystwa ubezpieczeniowego Prudential Maszty antenowe radiostacji w Raszynie konstrukcja w Europie.
(z ang. Przezorność), stąd nazwa. Wieżowiec został zniszczony w czasie II wojny
światowej. Odbudowano go w latach 50. XX w.
Pociąg ekspresowy
Nowoczesne pociągi, określane popularnie
mianem luxtorpedy, pojawiły się na polskich
torach w latach 30. XX w. Miały silnik spalinowy
i opływowy kształt. Przypominały bardziej
Samolot PZL-37 Łoś
autobus szynowy niż pociąg. Kursowały
one z Zakopanego do Krakowa. Rekord
Najnowocześniejszy bombowiec w Europie przejazdu luxtorpedy na tej trasie wyniósł
2 godziny i 18 minut.
Jednym z najbardziej udanych projektów lotniczych II Rzeczypospolitej
okazał się samolot bombowy PZL-37 Łoś. Był produkowany
w fabrykach w Warszawie i Mielcu. Maszyna miała całkowicie Sokół 1000 jak Harley-Davidson Luxtorpeda
metalową konstrukcję, podwozie chowane w locie i dwa silniki.
Dzięki temu była wytrzymała, lekka i dynamiczna. Do 1939 r. Motocykl Sokół 1000 został skonstruowany przez polskich inżynierów
wyprodukowano 96 samolotów z tej serii. Maszyny wzięły udział jako uniwersalna maszyna przeznaczona dla Wojska Polskiego.
w działaniach wojennych w 1939 r. Produkowano go w latach 1933–1939 w Państwowych Zakładach
Inżynierii w Warszawie. Motocykl był łatwy w obsłudze i niezawodny.
Z powodzeniem konkurował z najlepszymi amerykańskimi
Polscy lotnicy w supersamolotach motocyklami Harley-Davidson [czyt. harlej dawidson].
Niestety, do 1939 r. powstało jedynie 3400 egzemplarzy,
Osiągnięciem polskiej myśli technicznej z czego do prywatnych użytkowników trafiło zaledwie 20 procent.
były znakomite samoloty sportowe RWD.
Skrót ten tworzą pierwsze litery nazwisk Motocykl Sokół 1000 Sokół 200
ich konstruktorów: Stanisława Rogalskiego, był wykorzystywany
również przez Policję
Stanisława Wigury i Jerzego Drzewieckiego. Państwową i Pocztę 1. W jakich dziedzinach rozwijała się polska myśl
Na tych samolotach polscy piloci odnieśli Polską. techniczna w dwudziestoleciu międzywojennym?
duże sukcesy. W 1932 r. Jerzy Drzewiecki 2. Zapoznaj się z historią wieżowca Prudential.
i Antoni Kocjan ustanowili światowy rekord Przedstaw ją w formie kalendarium.
wysokości lotu (6023 metry). W tym samym 3. Wypisz osiągnięcia polskich pilotów
roku Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura w latach 20. i 30. XX w. w formie tabeli.
zwyciężyli w największej międzywojennej
imprezie lotnictwa turystycznego Challenge 4. Przygotuj w programie graficznym, np. w Paincie,
baner reklamowy motocykla Sokół 1000.
[czyt. czalendż] w Berlinie. Zamieść na nim najważniejsze informacje
Powrót polskiej załogi ze zwycięskich zawodów Challenge. i dane techniczne. Zadbaj o atrakcyjną
Stoją od lewej: Jerzy Drzewiecki, Franciszek Żwirko, Stanisław Wigura. formę graficzną.
Towarzyszą im aktorki: Hanka Ordonówna i Jadwiga Smosarska.
237
02.06.2020 10:25:05
0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd 237 02.06.2020 10:25:05
0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd 237