Page 235 - historia 7
P. 235

Więcej na temat


          Kim był Janusz Korczak?

          Janusz  Korczak był  nie  tylko  pisarzem, ale również  lekarzem,  publicystą
          i działaczem społecznym. Redagował czasopisma o tematyce dziecię-
          cej i tworzył popularne audycje radiowe. Zasłynął jako pedagog – stworzył
          nowatorską metodę wychowawczą opartą na poszanowaniu godności mło-
          dego człowieka oraz kształtowaniu jego osobowości. Los dzieci był drogi
          jego sercu. Korczak prowadził między innymi dom sierot dla dzieci żydow-
          skich w Warszawie. Zginął podczas II wojny światowej w niemieckim obozie
          zagłady w Treblince. Trafił tam razem ze swoimi podopiecznymi, których nie
          opuścił do końca.

              z  Opisz dokonania Korczaka w jednej z wymienionych dziedzin.          Janusz Korczak






                Teatr i sztuki plastyczne
          Ważne zmiany zachodziły w teatrze. Na tym polu bardzo zasłużył się reżyser
          Leon Schiller [czyt. sziler], który spopularyzował teatr monumentalny.
          Styl ten odznaczał się wielkim rozmachem inscenizacyjnym i nieco patetycz-
          ną grą aktorską. Pełne dynamizmu sceny zbiorowe odbywały się z udziałem
          licznych grup statystów, a scenografia była inspirowana sztuką awangardową.
             W  malarstwie  nadal  popularnością  cieszyła  się  tematyka  patriotyczna.
          Przedstawicielem nurtu historycznego był Wojciech Kossak. Artysta z wielką
          dbałością o szczegóły ukazywał ważne wydarzenia (Generał Sowiński na szańcach
          Woli) i sceny batalistyczne. Niektórzy twórcy, jak Władysław Strzemiński,   Wojciech Kossak w swej pracowni
          Stanisław Ignacy Witkiewicz czy Tadeusz Makowski, eksperymento-
          wali ze środkami wyrazu i tworzyli własny oryginalny styl w malarstwie.

                                                                                  Władysław Strzemiński był wybitnym
                                                                                  malarzem i teoretykiem sztuki.
                                                                                  Sformułował teorię unizmu, zgodnie
                                                                                  z którą kolor i kształt, najważniejsze
                                                                                  właściwości obrazu, tworzą spójną
                                                                                  jedność. Malował oryginalne
                                                                                  kompozycje przestrzenne i pejzaże.
                                                                                  Na początku lat 30. XX w. zainicjował
                                                                                  powstanie Grupy Plastyków
                                                                                  Nowoczesnych. Po II wojnie światowej
                                                                                  był wykładowcą w łódzkiej Państwowej
                                                                                  Szkole Sztuk Plastycznych. Historia
                                                                                  jego życia stała się kanwą filmu
                                                                                  Powidoki w reżyserii Andrzeja Wajdy.
                                                                                  Obok: Władysław Strzemiński
                                                                                  na zdjęciu oraz obraz Pejzaż łódzki.

                                                                                   233



                                                                                                              02.06.2020   10:24:52
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   233                                                                   02.06.2020   10:24:52
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   233
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240