Page 53 - historia 8
P. 53
Sytuacja Polaków wysiedlonych z Zamojszczyzny
Zaczęły się transporty do Niemiec.
Okropny jest widok tych wysiedlanych ludzi. Starcy, kobiety, dzieci, niemowlęta przy piersiach matek, wszystko
spędzone razem, głodne, obdarte. Nędzarze. Pędzą ich całymi dniami, pędzą i w nocy. Jedni odchodzą, drudzy przy-
chodzą. Leżą na podwórzu, na gołej ziemi, jedni na drugich. W barakach nie ma już miejsca. Deszcz czy pogoda stoją
pod gołym niebem. Nie dostają jeść. Jest jedna kuchnia w obozie, lecz nie nastarczy gotować dla wszystkich, chociaż
gotują dzień i noc. Wyciągają ręce głodne dzieci, wyciągają dorośli... Głód i choroby dziesiątkują ludzi. Od rana
do nocy słychać płacz dzieci, rozpacz matek, straszne przekleństwa żandarmów, nawoływania, krzyki. Rozdzielają
rodziny, segregują. Zabierają matkom ostatnie dzieci i wywożą w nieznane. Matka osobno, dziecko osobno i ojciec
osobno. Dwie osoby z rodziny nie mogą być razem. Na rozpaczliwe błagania matek odpowiedzią jest brutalne pchnię-
cie kolbą i zduszone przekleństwo.
Źródło: Terror niemiecki w Zamojszczyźnie 1939–1944, t. 1, red. Z. Klukowski, Zamość 1945
Jaki los spotkał dzieci z Zamojszczyzny? Poszukaj szczegółowych informacji na ten temat. Napisz notatkę.
Polityka gospodarcza
Niemcy maksymalnie eksploatowali gospodarczo ziemie polskie. Wprowadzi-
li przymus pracy dla osób powyżej 15 roku życia. Przejęli majątek należący
przed wojną do naszego państwa i znaczną część polskich przedsiębiorstw
prywatnych, zwłaszcza tych na ziemiach wcielonych. Odtąd musiały one pra-
cować na potrzeby armii niemieckiej. W GG naziści rozkradali mienie fabryk
i wywozili maszyny na zachód. Ludność wiejską zmuszali do oddawania czę-
ści plonów. Wobec opornych stosowali terror. Grabież płodów rolnych była W miastach Niemcy wprowadzili
jednym z powodów pogorszenia zaopatrzenia Polaków w artykuły pierwszej racjonowanie żywności. Każdy
potrzeby. Skutkowało to niedożywieniem, które miało wyniszczający wpływ otrzymywał przydział określonych
produktów na kartki. Racje
na kondycję społeczeństwa. Nastąpił spadek liczby urodzeń. Szerzyły się cho- te były trzykrotnie mniejsze
roby zakaźne. od zapotrzebowania kalorycznego.
Germanizacja
Obszary wcielone do Rzeszy podlegały germanizacji. Hitlerowcy zlikwido-
wali polskie szkolnictwo, urzędy i prasę. Zakazano używania języka polskie-
go. Dla osób, które miały niemieckich przodków lub należały do mniejszości
etnicznych (Kaszubów, Ślązaków, Mazurów lub Górali), stworzono tak zwaną Volkslista – niemiecka lista
volkslistę [czyt. folkslistę]. Wpisywano się na nią dobrowolnie, z koniecz- narodowościowa, na którą
ności, a często pod przymusem. W GG nie prowadzono tak intensywnej hitlerowscy urzędnicy wpisywali
germanizacji. Utrzymano polską administrację niższego stopnia, polską po- osoby pochodzenia niemieckiego
licję (od koloru mundurów zwaną granatową) i sądy. Zachowano szkolnic- zamieszkujące przed wojną tereny
two podstawowe i zawodowe. Wszystkie instytucje były pod ścisłą kontrolą polskie. Volksdeutsche [czyt.
folksdojcze] otrzymywali obywatelstwo
okupantów. Złą sławą okryła się nazistowska organizacja Lebensborn [czyt. niemieckie i pewne przywileje,
lejbensborn]. Dokonywała ona rabunku dzieci z ziem okupowanych w celu ale koniecznością była służba
ich germanizacji. Ofiarami takiej polityki padło 200 tysięcy polskich dzieci. w Wehrmachcie.
51